„Elektroodpady w dobre miejsce”: podsumowanie działań kampanii
Wraz z upływem 2013 r. dobiegają końca działania edukacyjne, realizowane przez ostatnie 12 miesięcy w ramach projektu kampanii edukacyjnej ?Oddaj elektroodpady w dobre miejsce?. Był to okres intensywnych działań, które z pewnością zostały zauważone przez wiele osób.
Od strony organizacyjnej to dziesiątki spotkań, setki telefonów i tysiące e-maili. Postanowiliśmy przedstawić krótkie podsumowanie tego, co udało nam się osiągnąć.
Warto przypomnieć, że przygotowując naszą kampanię, dokonaliśmy dogłębnej analizy problemów systemu elektroodpadów w Polsce. Jak poinformował Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, w 2012 r., a więc w momencie planowania kampanii, w Polsce zebrano na jednego mieszkańca mniej niż obowiązujące w całej Unii minimum, czyli 4 kg na mieszkańca (ok. 150 tys. ton). Nowo projektowana ustawa o zużytym sprzęcie, która prawdopodobnie wejdzie w życie w 2014 r., zobliguje cały system do zbierania i przetwarzania ok. 10 kg, a więc blisko 380 tys. ton elektroodpadów w 2021 r. Aby podjąć to wyzwanie, konieczna jest radykalna poprawa wiedzy konsumenta, nie tylko na temat tego, czym grozi nieprzemyślane wyrzucanie śmieci, ale także gdzie oddawać i jak znaleźć takie miejsca. Stało się to naszym celem, oczywiście oprócz chęci zwiększenia zaangażowania gmin w zbiórkę elektroodpadów oraz próby uaktywnienia serwisów posprzedażowych. Realizując nasz projekt, staraliśmy się także wspierać walkę z szarą strefą i handlem kwitami oraz przypominać o konieczności wprowadzenia w Polsce europejskich standardów zbierania i przetwarzania. Nasza kampania to jeden z kroków w tym kierunku.
8 mln zł to wartość kampanii edukacyjnych poświęconych ZSEE, które realizowano w 2013 r. 83% tej kwoty dofinansowuje NFOŚiGW. |
Start projektu
Od momentu wygrania przez CECED Polska konkursu na najlepszą kampanię edukacyjną o zużytym sprzęcie, w połowie 2012 r. odbyliśmy dziesiątki spotkań i wysłaliśmy tysiące e-maili. Po kilku miesiącach negocjacji z NFOŚiGW i przygotowaniach do uruchomienia kampanii, 13 lutego 2013 r. konferencją prasową zainaugurowaliśmy nasze działania. Jeszcze tego samego dnia, chociażby w radiowej ?Trójce?, można było usłyszeć o portalu Elektromapa.pl lub o grze ?Atak Elektrozombie?. W efekcie informacje o projekcie przekazywano także w TVP 1, Radiu 1, ?Rzeczypospolitej?, ?Dzienniku Gazecie Prawnej?, na WP.pl i w wielu innych mediach.
Podstawowym kanałem komunikacyjnym jest strona internetowa Elektrosmieciwsieci.pl, która działa od początku 2013 r. Odwiedziło nas już ponad 60 tys. osób! Wraz z realizacją bieżących działań dodawane są informacje o kolejnych inicjatywach, takich jak seminarium dla serwisów, konferencja dla gmin itd. Naszą stronę odwiedza średnio ponad 6 tys. osób miesięcznie.
Istotną częścią portalu jest serwis ElektroMapa.pl, czyli mapa punktów zbiórki ZSEE, dzięki której firmy zbierające mogą zarejestrować się on-line i dodać swoją. Dysponujemy już danymi ok. 1400 punktów. Samą mapę przeglądało już ponad 20 tys. osób, a banery z linkami do niej umieszczane są na stronach internetowych wielu gmin, a także organizacji i producentów.
Na początku rok uruchomiony został fan page ?Pogromcy elektrozombie? na portalu społecznościowym Facebook. Umieściliśmy tam grę ?Atak Elektrozombie? i co miesiąc grającym w nią osobom rozdawaliśmy tablety. W naszym konkursie udział wzięło ponad 1300 użytkowników, którzy zagrali blisko 5 tys. razy.
Ponadto przygotowany projekt Kodeksu 17 kwietnia 2013 r. zaprezentowano podczas konferencji dla gmin. Dodatkowo CECED zorganizował spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami producentów.
Wszystkie zainteresowane firmy mogą stać się sygnatariuszem Kodeksu ? wystarczy przesłać do biura projektowego podpisany (załączony do niniejszego) dodatku wydruk. W zamian prześlemy dyplom Kodeksu.
Konferencja szkoleniowa
Ogólnopolska konferencja szkoleniowa dla gmin w zakresie recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego ?Nowe prawo odpadowe w kontekście ZSEE? została zorganizowana 17 kwietnia 2013 r. W spotkaniu udział wzięło blisko 100 osób. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele samorządów oraz firm rynku ZSEE. Debatę rozpoczął naczelnik Paweł Sosnowski z Ministerstwa Środowiska. Najlepsze praktyki w segregacji odpadów zaprezentowali przedstawiciele gmin. Do dyskusji po każdej z sesji włączali się eksperci z Ministerstwa, czyli Bogusława Zielonka, zajmująca się tematyką ZSEE, Emilia Kołaczek, odpowiedzialna za kwestie związane z porządkiem i czystością w gminach, oraz naczelnik Małgorzata Tomczak z GIOŚ-u. Jak okazało się, największym wyzwaniem jest współpraca między gminami a firmami zbierającymi. Brakuje także interpretacji niejasnych zapisów dotyczących chociażby definicji zbierających i odbierających.
Sami uczestnicy w ankietach podkreślali, że spotkanie jest doskonałą sposobnością do nawiązania dialogu pomiędzy firmami z rynku odpadów a gminami. Dzięki naszemu badaniu dowiedzieliśmy się, że jedynie 50% obecnych wiedziało, ile zbiera się zużytego sprzętu w ich gminach, a 1/3 zauważyła jakiekolwiek działania edukacyjne gmin w tym zakresie.
Wysokie oceny za organizację konferencji oraz za wybór tematyki utwierdziły nas w przekonaniu, że takie spotkania powinny być kontynuowane.
Dla sklepów i serwisów
W lipcu przez miesiąc nasz projekt gościł w 170 sklepach sieci RTV Euro AGD oraz na stronie największego internetowego sklepu AGD w Polsce ? euro.com.pl. Wystawiliśmy standy w każdym sklepie i rozdaliśmy 50 tys. ulotek. Dodatkowo na wszystkich telewizorach w sklepach sieci co 6 minut emitowany był filmik naszego projektu.
27 września 2013 zorganizowaliśmy w Ossie seminarium dla szefów punktów serwisowych, zatytułowane ?Elektroodpady a substancje niebezpieczne w sprzęcie? W spotkaniu uczestniczyło prawie 150 osób z całej Polski.
Spotkanie okazało się dużym sukcesem i dowiodło konieczności edukowania o możliwościach płynących ze zbiórki ZSEE. Zebrani dowiedzieli się, jakie obowiązki odpadowe i środowiskowe na nich ciąża. Dla uczestników i osób decyzyjnych w firmach z pewnością było to ważne spotkanie, które wg nas zaowocuje wzrostem zbiórki ZSEE z tego kanału. Cieszymy się także, że uczestnicy wysoko ocenili organizację oraz tematykę naszego spotkania.
Promocja dobrych miejsc
W ramach naszego przedsięwzięcia prowadzona jest także akcja informacyjna w postaci kampanii banerowej, z przekierowywaniem na stronę internetową projektu oraz gry. Ponadto inicjatywę promujemy na portalach internetowych oraz w porównywarkach cenowych (Ceneo.pl, Tablica.pl, Rozklady-pkp.pl). Wielokrotnie gościliśmy na łamach branżowych miesięczników ?Recykling?, ?Przegląd Komunalny? czy ?InfoMarket?. Nasz projekt prezentowaliśmy także wielu producentom z innych branż, np. RTV oraz ICT. Regularnie co miesiąc od początku roku rozsyłamy newsletter do całej branży odpadowej z bieżącymi informacjami o naszych działaniach.
W dniu 7 października 2013 r. gościliśmy na poświęconym edukacji ekologicznej Forum Recyklingu w ramach Targów POLEKO. Uczestniczącym w tym spotkaniu gminom zaprezentowaliśmy m.in. projekt ElektroMapa.pl.
W ramach projektu przeprowadziliśmy wiele badań wśród gmin, punktów serwisowych oraz konsumentów. Świadomość ostatniej z tych grup, nabywców sprzętu, zbadaliśmy, przeprowadzając wywiady z 1 tys. osób. Wyniki porównaliśmy z naszym badaniem sprzed 2 lat. Wyniki opisujemy na kolejnych stronach tego dodatku.