Będą zespoły reagowania

Konstytucja RP dopuszcza wprowadzenie stanu klęski żywiołowej w celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych ze znamionami klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia. Ustawa dotycząca tej kwestii określa działania i kompetencje organów władzy publicznej oraz warunki konieczne do wprowadzenia ograniczeń w prawach obywateli w czasie stanu nadzwyczajnego. Przewiduje ona także powołanie jednostek pomocniczych dla organów kierujących działaniami w tym czasie. Mają to być gminne, powiatowe i wojewódzkie zespoły reagowania oraz Rządowy Zespół Koordynacji Kryzysowej.
Na podstawie ww. ustawy Rada Ministrów wydała Rozporządzenie w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania. Jest to nowe rozwiązanie prawne, które daje większe możliwości działania niż miały dotąd zlikwidowane zespoły ds. ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa. Rozporządzenie szczegółowo określa tryb pracy i funkcjonowania zespołów w fazach zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy. Wymienione zostały także dokumenty, które są konieczne dla kompleksowego działania tych grup. Jest to roczny plan pracy, plany ćwiczeń, protokoły posiedzeń oraz raporty bieżące i okresowe. W okresach pomiędzy zagrożeniami zespoły mają podejmować działania prognostyczne, planistyczne, analityczne oraz inne, które są koniecz...