Głos branży w prawodawstwie
Prawo, podobnie jak Ziemia, jest ciągle w ruchu – prawodawcy na poziomie europejskim, krajowym oraz lokalnym starają się nadążyć za zmieniającym się światem – społecznym i technologicznym. Jednak, aby prawo było skuteczne i dobre, ważne jest zaangażowanie w proces jego tworzenia specjalistów z dziedziny, której dany dokument ma dotyczyć. Chęć współpracy musi przy tym występować po stronie zarówno prawodawcy, jak i społeczeństwa (branży).
Uczestnictwo obywateli w procesie stanowienia prawa jest jedną z cech systemów demokratycznych – podmioty i osoby zainteresowane daną kwestią mogą wypowiadać swoje opinie i lobbować za rozwiązaniami, jednak bez gwarancji, że uwagi zostaną wzięte pod uwagę. Konsultacje na poziomie rządowym mogą się odbywać na podstawie:
- Ustawy z 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (t.j. DzU z 2018 r. poz. 762, z późn. zm.),
- Ustawy z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (t.j. DzU z 2012 r. poz. 392, z późn. zm.),
- Ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. DzU z 2015 r. poz. 1881, z późn. zm.),
- Ustawy z 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (t.j. DzU z 2015 r. poz. 2029, z późn. zm.),
- Ustawy z ...