Obszar gospodarki wodami opadowymi lub roztopowymi (?wody opadowe?) znajduje się na styku regulacji odnoszących się do gospodarowania wodami oraz przepisów regulujących gospodarkę komunalną. Przed dniem 24 sierpnia 2017 r. nie budziło wątpliwości, że gospodarowanie wodami opadowymi jest kompetencją gmin, realizowaną najczęściej w ramach gospodarki komunalnej.

 

Wejście w życie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne ( ?Prawo wodne?), w tym dokonana jej przepisami zmiana ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( ?u.z.z.w.?), uderzyła w fundamenty dotychczasowego modelu gospodarowania wodami opadowymi, prowokując pytania o to, czy ów model w obecnym stanie prawnym jest w ogóle dopuszczalny. W niniejszym artykule autorzy podjęli próbę analizy aktualności dotychczasowego sposobu organizacji gospodarki wodami opadowymi w nowym otoczeniu prawnym.

Prawna kwalifikacja wód opadowych i roztopowych

Pod rządami ustawy Prawo wodne z 2001 r. oraz u.z.z.w. w brzmieniu sprzed 24 sierpnia 2017 r., wody opadowe pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni i ujęte w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne, kwalifikowane były jako ścieki. Dla prawnej kwalifikacji wód opadowych jako ścieków nie miało znaczenia, czy są one ujmowane w systemy kanalizacji zbiorczej, wraz z np. ściekami komunalnymi, czy też są odprowadzane w swej postaci własnej, bez mieszania ze ści...