Gromadzenie odpadów z naruszeniem prawa

W poprzednim numerze ?Przeglądu Komunalnego? analizowane były sankcje administracyjne o charakterze finansowym, związane z nieprawidłowymi działaniami o charakterze magazynowania albo składowania odpadów. Poniżej dalsza część tych analiz.

Sankcje administracyjne zostały określone przepisami ustawy P.o.ś. (Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ? DzU z 2018 r. poz. 799, ze zm.), w powiązaniu z przepisami ustawy o odpadach (Ustawa z 14 grudnia 2012 r. o odpadach ? DzU z 2019 r. poz. 701, ze zm.). W poprzednim artykule omówiono sankcje o charakterze opłat podwyższonych oraz administracyjnych kar pieniężnych. W odniesieniu do tych ostatnich zwrócono uwagę na wątpliwość dotyczącą sposobu rozumienia treści art. 298 ust. 1 pkt 4 ustawy P.o.ś. w zakresie dotyczącym przyczyn nałożenia administracyjnej kary pieniężnej. Chodziło w szczególności o pytanie, jak rozumieć przyczynę nałożenia kary, ustaloną jako naruszenie ustalonych wymagań co do sposobów składowania lub magazynowania odpadów, przede wszystkim w kontekście zmian wprowadzonych we wrześniu ub.r. do ustawy o odpadach, wymagających ustalenia, w odniesieniu do magazynowania odpadów, masy gromadzonych odpadów oraz objętości miejsca gromadzenia odpadów.

Opłata podwyższona czy kara?

Wykładnia historyczna, odwołująca się do pierwotnego powiązania przepisów ustawy P.o.ś. z przepisami ...