Grupy taryfowe a nowe Prawo wodne
Co możemy powiedzieć na temat zasadności ustalania grup taryfowych w zależności od celów, na jakie pobierane są wody wg projektu Prawa wodnego?
Kolejne publikowane projekty ustawy Prawo wodne nie rozstrzygają pojawiających się w branży wodociągowo-kanalizacyjnej wątpliwości, a wręcz generują kolejne. Cały sektor oczekuje na ostateczną wersję ustawy oraz na jednoznaczną interpretację poszczególnych jej zapisów, a tego nie możemy się raczej spodziewać w najbliższym czasie. Jedną z kontrowersyjnych kwestii jest konieczność stosowania w sporządzanych corocznie przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne taryfach różnych stawek opłaty zmiennej za pobór wód na cele inne niż zbiorowe zaopatrzenie w wodę.
Chodzi o to, czy we wniosku taryfowym dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę poszczególne rodzaje działalności wymienione w najnowszej wersji Prawa wodnego z 29 września 2016 r. w art. 273 pkt 2 i 3 powinny stanowić podstawę do ustalania odrębnych grup taryfowych. W treści art. 273 pkt 4, w którym zawarto określenie górnych jednostkowych stawek opłat za usługi wodne za pobór wód w formie opłaty zmiennej, w zależności od ilości pobieranych wód podziemnych lub wód powierzchniowych w ramach pozwoleń wodnoprawnych albo pozwoleń zintegrowanych, do celów realizacji zadań własnych gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi, rozbieżności interpretacyjne wywołuje sformułowanie ?ludn...