Nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mają poprawić jakość pracy placówki. Implementacja innowacji ma sens, gdy niesie za sobą wymierne korzyści dla uczniów i przyczynia się do polepszenia jakości edukacji.

Innowacyjna edukacja wzbogaca praktykę pedagogiczną o nowe, niewykorzystywane dotychczas elementy i jest próbą sprostania wyzwaniom stojącym przed współczesną edukacją dzieci.

Rozważając możliwość zastosowania innowacyjnych rozwiązań w edukacji przedszkolnej, warto przyjrzeć się bezpłatnemu programowi wychowania przedszkolnego Tablit, który powstał na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w ramach projektu ?Tablit ? innowacyjny program wychowania przedszkolnego?, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki2. Koncepcja i program, opracowane zostały w latach 2012-2015 przez pracowników Uniwersytetu im. Adam Mickiewicza w Poznaniu: prof. dr hab. Katarzynę Dziubalską-Kołaczyk, dr Annę Basińska, dr Dawida Pietralę, Teresę Pietralę i Urszulę Zielińską.

Dobór treści

Innowacyjność programu Tablit przejawia się w doborze celów i treści edukacyjnych, gdyż kontekstem wszelkiej działalności dziecka jest świat przyrody i nauki. Niestety, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego, a także najpopularniejszych na rynku programów wychowania przedszkolnego dowodzi, że ich treści przyrodnicze ogranicz...