Przedsiębiorstwa wod-kan modyfikują i ulepszają swoje serwisy internetowe w celu ułatwienia internautom dostępu do interesujących ich informacji. Efekty tych prac są, niestety, rożne – spotykamy strony przejrzyste, czytelne, z łatwym i zrozumiałym podziałem treści, ale są również takie, którym modyfikacje nie służą i zamiast ułatwiać, sprawiają, że internauci błądzą w gąszczu informacji.
 
Kolejny artykuł z cyklu WOD-KAN-NET poświęcony został witrynom internetowym Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Okręgu Częstochowskiego, Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Sosnowcu oraz Wodociągów Miejskich w Radomiu. Na wszystkich analizowanych stronach znajdują się podobne informacje – zawsze znajdziemy tam dane teleadresowe, o przetargach, o działalności laboratorium, ogłoszenia o pracy itp. Wszystkie witryny posiadają także przekierowanie do Biuletynu Informacji Publicznej, będącego uzupełnieniem treści zawartych w witrynach przedsiębiorstw. Należy natomiast zwrócić szczególną uwagę na te elementy serwisów internetowych, które wyróżniają dane przedsiębiorstwo i świadczą o jego unikalności.
 
Proekologiczne wodociągi
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Okręgu Częstochowskiego eksploatuje obecnie drugą co do wielkości w Polsce (po Warszawie) sieć wodociągową. Woda dostarczana jest siecią magistral i rurociągów rozdzielczych o łącznej długości 2292 km, a niepodzielny układ zaopatrzenia w wodę obejmuje powierzchnię przekraczającą tysiąc km2. Do takich danych można dotrzeć, przeglądając dział „Informacje o nas”. Znajdują się tam również dane o składzie osobowym zarządu przedsiębiorstwa oraz rady nadzorczej, tabelaryczne przedstawienie wskaźników jakości wody dostarczanej odbiorcom czy historia spółki. Z tego działu dowiemy się, że Wodociągi Częstochowskie są jedną z niewielu firm tej branży w kraju, które wdrożyły i uzyskały certyfikat Zintegrowanego Systemu Zarządzania, a także były pierwszą z branży wodociągowo-kanalizacyjnej w Polsce organizacją zarejestrowaną w systemie ekozarządzania i audytu EMAS. W tym miejscu zamieszczone zostały także aktualne oraz archiwalne wydania kwartalnika „Źródełko”, opisującego najświeższe wydarzenia z życia firmy.
W serwisie zawarto internetowe Centrum Obsługi Klienta, które pozwala wszystkim zainteresowanym na kontakt i rozwiązywanie problemów online, czyli bez wychodzenia z biura lub domu. Przedsiębiorstwo, mając na uwadze cenny czas swoich klientów, umożliwiło, za pomocą generowanych automatycznie formularzy, wystąpienie z wnioskiem o zabudowę lub demontaż licznika, podanie warunków technicznych podłączenia wodno-kanalizacyjnego, zgłoszenie awarii itp. Korzystając z interaktywnego Centrum Obsługi Klienta możemy m.in. sprawdzić, na jakim etapie realizacji znajduje się złożony wniosek, skontrolować ceny wody i ścieków, podać stan wodomierza, pobrać wzory dokumentów i regulaminów związanych z odbiorem wody lub zadać firmie pytanie dotyczące jej działalności.
W dziale „Aktualności” znajdziemy bieżące informacje z życia firmy, komunikaty o awariach wodno-kanalizacyjnych w mieście i okolicznych gminach, jak również wiadomości o pracach planowanych wykonywanych przez firmę. Wszystkie utrudnienia związane z pracami remontowo-naprawczymi są dokładnie opisywane i aktualizowane przez pracowników Centralnej Dyspozytorni Wodociągów Częstochowskich.
 
Na stronie internetowej przedsiębiorstwo podkreśla także swoją dbałość o środowisko naturalne, wyrażającą się m.in. w prowadzeniu systematycznej edukacji ekologicznej.PWiK udostępnia do zwiedzania eksploatowane przez siebie obiekty gospodarki wodno-ściekowej, a na prośbę zainteresowanych stron (głównie szkół) daje możliwość przedstawienia krótkiej prelekcji – prezentacji. Informacje o tego typu działaniach dostępne są w dziale „Edukacja ekologiczna”.
Serwis internetowy PWiK Okręgu Częstochowskiego wyróżnia się nagromadzeniem dodatkowych informacji, niespotykanych na witrynach innych przedsiębiorstw wod-kan. Klienci mogą tu np. poznać wszystkich pracowników odczytujących stan wodomierzy. Spółka uczula klientów na to, aby zachowywali ostrożność i upewniali się co do tożsamości osób, które są wpuszczane na teren ich posesji, gdyż zdarzały się przypadki kradzieży przez ludzi podających się za pracowników PWiK, a nie posiadających legitymacji służbowych i upoważnień. Na stronie znajduje się także ankieta badająca poziom satysfakcji klientów z jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo czy przydatne linki i programy, niezbędne m.in. do przeglądania zamieszczanych na stronie załączników. Dla obcokrajowców przygotowano natomiast anglojęzyczną wersję wybranych treści serwisu. Można z niej m.in. zasięgnąć informacji o firmie i jej działalności a także wprowadzonym w 2004 r. Systemie Zarządzania Środowiskowego.
Wszystkim zainteresowanym otrzymywaniem aktualnych informacji o działalności firmy zaproponowano możliwość subskrypcji newslettera.
 
Sosnowiec w sieci informacji
Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Sosnowcu, podążając z duchem czasu i wychodząc naprzeciw zmieniającym się wymaganiom klientów, nieustannie modyfikuje i ulepsza swój serwis internetowy. Przedsiębiorstwo, w celu ułatwienia dostępu do informacji, wprowadziło nowy układ treści oraz szatę graficzną. Niestety, osiągnięty efekt nie jest w pełni zadowalający – powielanie tych samych informacji w różnych miejscach serwisu wywołuje wrażenie chaosu.
Przedsiębiorstwo stworzyło także nowy dział e-BOK, czyli Internetowe Biuro Obsługi Klienta, za pomocą którego internauci mogą poznać aktualne ceny dostawy wody i odbioru ścieków, przeczytać regulamin usług RPWiK czy skontrolować jakość wody płynącej w ich kranach. Ponadto w tym miejscu udostępniono, ważne z punktu widzenia klienta, dokumenty w formacie PDF. Liczba pobrań wskazuje, iż największym zainteresowaniem cieszą się: „Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej” oraz „Umowa włączenia przyłącza do sieci RPWiK Sosnowiec”. Te same informacje znajdują się także w dziale „Biuro Obsługo Klienta”, w którym przeczytamy dodatkowo o cenach legalizacji wodomierzy oraz o usługach świadczonych przez przedsiębiorstwo. Zamieszczono tam również regulamin odpłatnego nabywania urządzeń przesyłowych (sieci wodociągowych i sieci kanalizacji sanitarnej) przez RPWiK Sosnowiec. Ponadto został przedstawiony tryb postępowania przy nowym podłączeniu do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Klienci dowiadują się jak po kolei przebiega ten proces i z kim należy się skontaktować w celu dopełnienia formalności (etap I – wydanie warunków technicznych, etap II – uzgodnienie projektu, etap III – włączenie obiektu do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej).
O tym, jak w Sosnowcu wygląda schemat systemu zaopatrzenia w wodę, gdzie znajdują się główne ujęcia wody, jak przeprowadzana jest kontrola jakości wody dostarczanej mieszkańcom czy jak przebiega eksploatacja sieci wodociągowej, można dowiedzieć się, przeglądając dział „Gospodarka wodna”. Z kolei informacje o systemie kanalizacyjnym zawarte są w dziale „Gospodarka ściekowa”. Wszyscy mieszkańcy, którzy chcą wiedzieć, gdzie trafiają ich ścieki i w jaki sposób są oczyszczane, powinni odwiedzić dział „Oczyszczalnia ścieków”. Znajdują się tam informacje o parametrach, zastosowanej technologii oraz przeprowadzonych modernizacjach dwóch sosnowieckich oczyszczalni – OŚ Radocha II oraz OŚ Zagórze.
 
Podstawowe informacje o zakresie działalności, statusie prawnym spółki, historii oraz składzie osobowym rady nadzorczej i zarządu znajdują się w dziale „O Spółce”. Z kart historii przedsiębiorstwa dowiadujemy się m.in., że w połowie lat dwudziestych w Sosnowcu funkcjonowały instytucje woziwodów, którzy pobierali wodę ze źródeł przy ul. Czeladzkiej i ul. Górniczej, a potem rozwozili ją po mieście i sprzedawali w cenie 5 groszy za wiadro płynu.
 
W dziale „Inwestycje” zamieszczone zostały informacje o bieżących przedsięwzięciach inwestycyjnych prowadzonych przez przedsiębiorstwo oraz wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych RPWiK w Sosnowcu na lata 2012-2015. Z tego miejsca można dowiedzieć się m.in., że w oczyszczalni Zagórze realizowana jest inwestycja pn. „Przebudowa oczyszczalni ścieków Zagórze w Sosnowcu – etap II”. Przedsięwzięcie ma zakończyć się do 14 grudnia 2012 r.
Przedsiębiorstwo w celu ułatwienia kontaktu z klientami, udostępniło formularze kontaktowe. Za ich pomocą możliwe jest zgłoszenie awarii, podanie stanu wodomierza oraz zadanie pytania pracownikom spółki. Jest to bardzo wygodna forma komunikacji z przedsiębiorstwem, dzięki której internauci bez wychodzenia z domu mogą przekazywać ważne informacje.
 
Widok na Radom
Wodociągi Miejskie w Radomiu również unowocześniły swoją stronę internetową, która wyróżnia się nowymi funkcjami i łatwiejszym dostępem do informacji. Nowy układ i szata graficzna strony są bardzo czytelne – bez trudu można wyszukać interesujące nas informacje. Niestety, strona nie jest jeszcze w 100% dopracowana – pojawiają się np. puste obszary, z informacją: „w trakcie przygotowania”.
Godna uwagi jest forma przedstawienia historii spółki. Dowiadujemy się z niej m.in., że Radom był jednym z pierwszych polskich miast, w którym na szeroką skalę podjęto rozbudowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Decyzja o rozbudowie sieci została podjęta z powodu pogarszających się warunków sanitarnych, przy jednoczesnym szybkim wzroście liczby ludności. Brak sprawnie działającego systemu wodociągowego wywoływał epidemie, które znacznie opóźniały rozwój miasta. Dodatkowo czas działał na niekorzyść, bowiem rozbudowa kanalizacji musiała następować szybciej niż rozwój miasta. Dzieje spółki opisano w dziale „O firmie” w trzech językach – polskim, angielskim oraz rosyjskim. Tekst wzbogacono wieloma ciekawymi fotografiami i schematami. W dziale „O firmie” znajdują się także podstawowe dane o przedsiębiorstwie oraz zakres działalności.
 
Dużo miejsca w serwisie poświęcono zaprezentowaniu inwestycji unijnych realizowanych przez Wodociągi Miejskie w Radomiu. W dziale „Fundusze unijne” można m.in. znaleźć informacje o projekcie pn. „Modernizacja i rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie miasta Radomia”, dofinansowanego przez Unię Europejską kwotą przekraczającą 100 000 000 zł, prowadzonego przez spółkę od 2004 r. Przedsiębiorstwo z dumą podkreśla, że wszystkie założenia tego projektu zostały osiągnięte, a Radom, oprócz zmodernizowanych i nowo wybudowanych odcinków sieci kanalizacyjnej, ma także nowy wodociąg oraz trzy dodatkowe studnie głębinowe, a także jedną z najnowocześniejszych w Polsce oczyszczalnię ścieków, wyposażoną w unikatową w skali europejskiej instalację do odwadniania i suszenia osadów ściekowych. Obecnie spółka realizuje projekt pn. „Modernizacja i rozbudowa gospodarki wodno-ściekowej na terenie aglomeracji Radom – etap II”. Umowa na dofinansowanie tej inwestycji została podpisana pomiędzy Wodociągami Miejskimi w Radomiu a NFOŚiGW 22 września 2010 r. W dziale „Fundusze unijne” zamieszczono również dane dotyczące jednostki realizującej projekt, funduszy unijnych oraz artykuły na temat radomskich projektów opublikowane w mediach.
Zbiór przydatnych z punktu widzenia mieszkańców Radomia informacji, takich jak godziny otwarcia Biura Obsługi Klienta, aktualna taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz taryfa dla zbiorowego odprowadzania ścieków opadowych i roztopowych czy regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków znajdują się w dziale „Dla klienta”. Z tego miejsca można pobrać także formularze przydatne dla klientów, np. wniosek o wykonanie włączenia/odbioru technicznego przyłącza, wniosek o wydanie warunków technicznych dostawy wody i odbioru ścieków oraz wniosek o zawarcie umowy na odprowadzanie ścieków opadowych i roztopowych.
 
Z kolei dla tych, którzy chcą dowiedzieć się, jakie parametry ma woda płynąca w ich kranach, zamieszczono w zakładce tabelę jakości wody, tabelę przeliczeniową różnych jednostek twardości wody oraz zakresy twardości wody. Szybkie znalezienie interesujących zagadnień umożliwia wyszukiwarka.
 
Opracowanie: Martyna Matuszczak