Koszty ogólnego zarządu w literaturze dotyczącej rachunkowości definiuje się zwykle jako koszty związane z utrzymaniem zarządu przedsiębiorstwa oraz z organizacją przedsiębiorstwa jako całości. Najczęściej dzieli się je na koszty administracyjno-gospodarcze i ogólnoprodukcyjne. 

Taki podział jest wystarczający dla małych przedsiębiorstw. W przypadku większych ? nie pozwala na realną kontrolę tych kosztów i zaciemnia obraz działalności przedsiębiorstwa, nie mówiąc o rzeczywistym planowaniu, kontroli i rozliczeniu na potrzeby ustalania taryf.
Sytuacja taka występuje zwłaszcza w przedsiębiorstwach wodociągowo-kanalizacyjnych, które działają na terenie kilku gmin, czyli tzw. międzygminnych przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. W artykule opisano zakres kosztów ogólnego zarządu i sposoby ich rozliczania na potrzeby ustalania taryf.
Charakterystyka kosztów ogólnego zarządu
Koszty ogólnego zarządu dotyczą funkcjonowania przedsiębiorstwa jako całości. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego i jego struktury organizacyjnej, najczęściej wyodrębnia się koszty: 
zarządzania i obsługi przedsiębiorstwa, 
obsługi klienta i sprzedaży, 
utrzymania budynków administracyjnych i ogólnego przeznaczenia, 
ochrony i utrzymania zieleni, 
dotyczące całości działalności przedsiębiorstwa. 
Koszty zarządzania i obsługi p...