Pozytywne rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie oraz podpisanie umowy na realizację projektu to jedynie połowa sukcesu na długiej drodze do zrealizowania inwestycji finansowanej z pieniędzy unijnych. Kolejny etap stanowi poprawne rozliczenie środków otrzymanych z Unii Europejskiej.
Już samo poprawne sporządzenie wniosku o dofinansowanie projektu z UE oraz wypełnienie niezbędnych załączników stanowi dla większości przedsiębiorców nie lada wyczyn. Przeczytanie dokumentacji konkursowej, oszacowanie wartości projektu, sprecyzowanie terminów jego realizacji oraz wypełnienie wniosku o dofinansowanie kosztuje sporo czasu i… nerwów. Mimo to, urzędnicy znajdują w nadesłanej dokumentacji jakieś uchybienia formalne, które trzeba poprawić. Jednak kiedy wniosek spełni już wszystkie wymagania konkursowe, uzyska odpowiednią liczbę punktów i zostanie podpisana umowa o dofinansowanie, znów trzeba uzbroić się w cierpliwość.
Rozliczanie pozyskanych na projekt pieniędzy unijnych jest proste i przyjemne, jeżeli wszystkie jego etapy realizowane są zgodnie z zapisami zawartymi we wniosku, umowie oraz harmonogramie rzeczowo-finansowym. Jednak jak wszystko może przebiegać wg dokumentacji, jeżeli od złożenia wniosku do podpisania umowy mija najczęściej kilka- kilkanaście miesięcy, a inwestycję zaplanowano jeszcze później? W tym czasie mogą przecież zmienić się ceny i warunki, w których reali...