Zmiany prawne z zakresu OZE – zarówno krajowe, jak i w szczególności unijne – nie zwalniają tempa. Ostatnio sporo mówi się chociażby o unijnym rozporządzeniu w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które ma być wiążące od 13 kwietnia przyszłego roku. Wynika z niego między innymi obowiązek przyśpieszenia budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych, tak aby ich liczba odpowiadała liczbie zarejestrowanych pojazdów. 

Zgodnie z Licznikiem Elektromobilności, prowadzonym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), we wrześniu br. mieliśmy zarejestrowanych prawie 90 tys. aut elektrycznych i hybryd typu plug-in. 

Ogólnodostępnych stacji ładowania było 3068 (6059 slotów, czyli punktów ładowania). Tylko 33% z nich stanowiły ładowarki szybkie (DC). Mimo niedużej liczby pojazdów już teraz widać, że i tak rozwój infrastruktury ładowania jest zbyt powolny. 

Ładowarka w polskim prawie

Stacją ładowania na gruncie polskiej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych1 jest: 

  • urządzenie budowlane z co najmniej jednym punktem ładowania (slotem), związane z obiektem budowlanym, lub 
  • wolnostojący obi...