Oczekując, aż deklaracje autorów założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy Prawo wodne (dalej: założenia; nr projektu UD48) nabiorą konkretnego wymiaru w postaci pełnowymiarowego projektu nowelizacji tzw. ustawy branżowej (dalej: u.z.z.w.), warto zastanowić się, czy w wyniku aktywności sądów administracyjnych będącej pokłosiem licznych sporów taryfowych, które przedsiębiorstwa wod-kan toczyły i toczą z regulatorem, nie pojawiają się swoiste wytyczne interpretacyjne pokazujące podmiotom zaangażowanym w proces taryfowy właściwe metody kreacji taryf i prowadzenia tytułowej polityki.

W ocenie autora niniejszego artykułu, analizując orzecznictwo sądów administracyjnych, można już bronić wniosku, iż w wydanych wyrokach znajdziemy wspomniane wytyczne, których przestrzeganie przez tzw. interesariuszy taryfowych powinno w efekcie uczynić prowadzoną przez nich politykę taryfową bardziej efektywną, racjonalną i optymalną.

Wytyczne zawarte w wyrokach

Tytułem przykładu warto przywołać wyrok NSA z 7 lutego 2024 r. (I GSK 1223/23, LEX nr 3699293), w którego uzasadnieniu znalazło się kilka cennych i ważkich wskazówek. Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że zgodnie z art. 24c ust. 1 u...