Czym jest carbon footprint i jak go mierzyć? Jak zmniejszać ślad węglowy firmy i raportować wyniki otoczeniu? W których krajach realizowane są innowacyjne praktyki?
Na te i inne pytania można było uzyskać odpowiedź podczas pierwszej konferencji zorganizowanej przez dział usług zrównoważonego rozwoju SGS Polska pt. „Carbon Footrpint – w jaki sposób mierzyć i raportować wyniki otoczeniu?”, która odbyła się 4 grudnia w Warszawie. Konferencja, zorganizowana we współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, zapoczątkowała cykl spotkań pn. „Zrównoważony rozwój w praktyce”. Jego celem jest przybliżenie praktycznych aspektów wdrażania strategii odpowiedzialnego biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi możliwych do wykorzystania oraz rozwiązań stosowanych przez firmy w Polsce i na świecie.
Gościem specjalnym spotkania był Ahmad Ansari, menedżer ds. zrównoważonego rozwoju na Europę, członek globalnego zespołu ds. zrównoważonego rozwoju SGS. Wyjaśnił on m.in., dlaczego firmy raportują aspekt środowiskowy swojej działalności, przypomniał, co oznacza ślad węglowy i jak wygląda proces mierzenia. Omówił także wyzwania i dylematy, jakie stoją przed firmami chcącymi raportować swój wpływ na środowisko. – Dziś firma, która chce być w pełni odpowiedzialna, musi zarządzać swoim oddziaływaniem na otoczenie zarówno w sferze społecznej, jak i środowiskowej w całym łańcuchu wartości. Ważne jest, aby firmy aktywnie zachęcały swoich klientów do wspólnego dbania o środowisko – powiedziała Małgorzata Greszta, menedżer ds. usług zrównoważonego rozwoju w SGS Polska. – Polskie oraz międzynarodowe przykłady wskazują, że angażowanie klientów oraz pracowników firmy do wspólnego obniżania negatywnego wpływu na środowisko nie jest trudne ani kosztowne, ale wymaga odpowiedniego podejścia i stworzenia całościowej strategii zrównoważonego rozwoju. Kluczowym aspektem jest przejrzysty proces raportowania osiąganych wyników, który buduje wiarygodność firmy w otoczeniu – dodała.
 
Praktyki polskich firm w obszarze ochrony środowiska zaprezentowała Mirella Panek-Owsiańska, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Wśród polskich przykładów wskazała na zainteresowanie firm mierzeniem emisji gazów cieplarnianych. Polskie przedsiębiorstwa wdrażają systemy zarządzania środowiskiem, korzystają z norm ISO oraz biorą udział w Carbon Disclosure Project. – Ochrona środowiska jest istotnym elementem działań CSR firm. Każda działalność gospodarcza ma wpływ na środowisko, dlatego należy go uwzględniać w strategiach, mierzyć i starać się ograniczać – podkreśliła M. Panek-Owsiańska.
Podczas spotkania nie zabrakło też prezentacji doświadczeń przedsiębiorstw w kwestiach związanych z zarządzaniem środowiskiem oraz śladem węglowym. Podzielili się nimi przedstawiciele firm Danone oraz Citi Handlowy. Dobre praktyki oraz wykorzystywane narzędzia stały się inspiracją do dyskusji zgromadzonych firm.
Kolejne spotkania w ramach cyklu „Zrównoważony rozwój w praktyce” zaplanowane są na 2013 r.
 

Magdalena Pachulska, SGS Polska