Henryk Bylka

Do sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Zapewne niektóre znowelizowane przepisy doprecyzują prawa i obowiązki wszystkich podmiotów objętych regulacją ustawy, a tym samym poprawią funkcjonowanie ustawy. Jest też prawdą, że ta nowelizacja na długo zablokuje prace nad zmianami, co spowoduje, że ustawa faktycznie zacznie służyć tym celom, które eksponowano, uchwalając ją w 2001 r.


Stąd zanim zapadną sejmowe decyzje, warto raz jeszcze przypomnieć sobie.

Ustawowe cele
które przytoczono w uzasadnieniu do ustawy. Należy tu zaliczyć zapewnienie bezpieczeństwa pewności i poziomu usług, poprawę efektywności ekonomicznej przedsiębiorstw, stworzenie możliwości uzyskiwania zysku, zwiększenie inwestycji, zatrzymanie postępującej dekapitalizacji urządzeń, a także stworzenie przejrzystych i stabilnych regulacje prawnych, jednakowych dla podmiotów o różnych formach organizacyjnych i stosunkach własnościowych, „unormalnionych”, uporządkowanych, niesprzecznych z unijnymi. Wśród celów wymieniono także rozdzielenie funkcji właścicielskiej gminy od jej funkcji zarządczej oraz ustanowienie zasad ustalania taryf chroniących interes odbiorców usług, urealnienie i ustabilizowanie opłat. Wcześniej uzasadniałem już, dlaczego dziś obowiązująca ustawa wyspecyfikowanych celów nie realizuje, za to wzmacnia możliwości politycznego oddziaływania władz gminy na p...