Wobec przewidywanego braku zasilenia Funduszu Termomodernizacji i Remontów z budżetu Ministerstwa Infrastruktury w 2010 r., należy rozważyć uzupełnienie go ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za ewentualnym podjęciem działań w tym kierunku mogą przemawiać następujące argumenty: system wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych działa od 1999 r. i jest jedynym w Polsce ukierunkowanym wyłącznie na wsparcie działań podnoszących efektywność energetyczną w sektorze komunalno-bytowym. Ponadto wyniki okresowej oceny funkcjonowania programu termomodernizacji sporządzane przez MI potwierdzają, że instrument finansowy w postaci kredytu z premią termomodernizacyjną stanowi istotną dźwignię finansową dla inwestorów termomodernizacji, a środki wydatkowane z Funduszu Termomodernizacji powracają do budżetu państwa Dzięki Funduszowi zrealizowano przedsięwzięcia o wartości ponad 4 mld zł, przy czym analiza efektów termomodernizacji sporządzona przez MI w 2005 r. dowiodła, że rzeczywiste efekty termomodernizacji wahają się w granicach 35-60% oszczędności w zużyciu ciepła, co przekłada się bezpośrednio na redukcję emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Ważnym argumentem jest również to, że występujące okresowo braki środków w Funduszu lub zmiany w jego sposobie funkcjonowania wpływają negatywnie na przebieg procesów inwestycyjnych, podejmowanych przez inwestorów, którzy dość długo przygotowują się do uzyskania zdolności kredytowej i technicznej realizacji termomodernizacji.
Notowany w październiku 2009 r. nadmiar środków w Funduszu był spowodowany późnym wejściem w życie (19 marca 2009 r.) przepisów wykonawczych do ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, a nie osłabnięciem zainteresowania podmiotów uprawnionych do korzystania z systemu.
Informacja o braku środków w budżecie dla Funduszu spotyka się z bardzo negatywnymi opiniami głównych korzystających z niego, czyli właścicieli domów mieszkalnych (wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie, właściciele prywatni), dla których ten instrument pozwala na realizowanie efektywnych ekonomicznie i korzystnych dla środowiska naturalnego inwestycji, poprawiających stan techniczny obiektów budowlanych w Polsce.
Postulat wsparcia Funduszu Termomodernizacji przez NFOŚiGW był uzasadniany wielokrotnie w okresowych ocenach funkcjonowania programu termomodernizacji – w szczególności czasowymi niedoborami środków wywołanymi budżetowymi oszczędnościami lub niedoszacowaniem popytu na ten instrument finansowy.
Mając na uwadze to, że w ostatnich trzech latach poziom absorpcji środków z Funduszu Termomodernizacji kształtował się w granicach ok. 170 – 250 mln zł rocznie przy 2800-3300 obiektach korzystających, sensowną kwotą, zaspokajającą potencjalnych beneficjentów Funduszu w 2010 r., może być 250 mln zł.
Brak środków w Funduszu Termomodernizacji w 2010 r. spowoduje odłożenie w czasie realizacji przez inwestorów zaplanowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Może to dotyczyć ok. 3000 – 4000 podmiotów, dla których szacunkowa wartość inwestycji termomodernizacyjnych wynosi ok. 1-1,3 mld zł.
Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w latach 2006-2007, kiedy to inwestorzy oczekiwali nawet rok na wydanie promes premii termomodernizacyjnych.
 
 
Andrzej Rajkiewicz,
Narodowa Agencja Poszanowania Energii,
Warszawa