Ważne jest zrozumienie specyfiki planowania przestrzennego na szczeblu zarówno gminnym, jak i wojewódzkim i krajowym. Te wszystkie elementy będą wskazane przy odróżnianiu ?lokalnego? i ?ponadlokalnego? znaczenia inwestycji celu publicznego.

W kilku miejscach w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zawarto przepisy dosyć niejasne i nieprecyzyjne. Ich kompleksowa wykładnia wymaga nie tylko uwzględnienia samych wytycznych związanych z wykładnią przepisów prawnych, ale również wiedzy z zakresu innych dyscyplin nauki.

Inwestycja celu publicznego

Zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, inwestycją celu publicznego mogą być działania o znaczeniu zarówno lokalnym (gminnym), jak i ponadlokalnym (czyli powiatowym, wojewódzkim i krajowym). Ustawodawca nie definiuje wprost, kiedy dokładnie jakie znaczenie do konkretnej inwestycji można przyporządkować. W praktyce stanowi to pewien problem, którego nie wyjaśnia, niestety, wprost orzecznictwo. NSA w jednym z nowszych orzeczeń uznał, że znaczenie lokalne lub ponadlokalne danej inwestycji należy powiązać z urzeczywistnieniem określonego interesu publicznego istotnego dla danej zbiorowości ? przynajmniej na poziomie lokalnym (wyrok NSA z 18 maja 2016 r., sygn. akt II OSK 1529/15, LEX nr 2108439). WSA w Poznaniu (i kilka innych sądów) wskazał, że inwestycją celu publicznego o znaczeniu lokalnym może być także inwestycja, k...