Zgodnie z generalną zasadą, sformułowaną w art. 26 ust. 1 ustawy z 2001 r. o odpadach, każdy posiadacz odpadów prowadzący działalność w zakresie odzysku zobowiązany jest do uzyskania decyzji administracyjnej. Jest ona nazwana przez ustawodawcę „zezwoleniem na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów”.

Wyjątki od tej zasady również zostały wskazane w powołanym artykule – poprzez odwołanie do art. 31 ust. 1, art. 33 ust. 2 oraz ust. 4a, a także art. 43 ust. 5. W dalszej części rozważań pominięte zostanie zagadnienie unieszkodliwiania.
 
Czy to wszystkie wyjątki?
Pierwszy wyjątek jest dość oczywisty – zezwolenie z art. 26 może być zastąpione inną decyzją z zakresu gospodarowania odpadami. Obejmuje to pozwolenie zintegrowane, pozwolenie na wytwarzanie odpadów oraz decyzję zatwierdzającą program gospodarowania odpadami niebezpiecznymi. Drugi z nich dotyczy sytuacji, gdy zezwolenie zastępuje się zgłoszeniem do rejestru prowadzonego przez starostę. Jest to na razie sytuacja hipotetyczna, bowiem minister właściwy ds. gospodarki nie skorzystał, jak dotąd, z możliwości wydania rozporządzenia wykonawczego, określającego rodzaje odpadów, których to może dotyczyć. Trzeci wyjątek dotyczy wykorzystania odpadów na własne potrzeby przez osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne, niebędące przedsiębiorcami. Należy przy...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?