Zgodnie z art. 54 ust. 1 i 2 ustawy o odpadach, zamknięcie składowiska odpadów (lub jego wydzielonej części) wymaga przeprowadzenia kontroli składowiska przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska (WIOŚ) oraz uzyskania odrębnego zezwolenia (decyzji administracyjnej) właściwego organu.

Wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na zamknięcie składowiska odpadów (lub jego części), zgodnie z art. 54 ust. 3 ustawy o odpadach, powinien określać techniczny sposób zamknięcia obiektu, datę zaprzestania przyjmowania odpadów do składowania oraz harmonogram działań związanych z rekultywacją składowiska.
Wynika stąd, że wnioskodawca ma dużą swobodę w określaniu zarówno zakresu, jak i sposobu wykonania oraz terminu prac rekultywacyjnych. Musi to być oczywiście zgodne z wiedzą techniczną oraz niesprzeczne z przepisami odrębnymi.

Prawne dylematy
Na tym tle powstaje pytanie: czy istnieje możliwość kontynuacji procesu składowania odpadów po wydaniu decyzji o zamknięciu składowiska odpadów?
Kwestia ta zawsze budziła pewne wątpliwości. Wyraźny wymóg określenia we wniosku oraz w decyzji o zamknięciu składowiska daty zaprzestania przyjmowania odpadów na składowisko został określony w art. 54 ustawy o odpadach wskutek jej nowelizacji z 2005 r. (DzU nr 175, poz. 1458, ze zm.). Ustawodawca w uzasadnieniu do projektu ustawy zmieniającej nie odnosi się szczegółowo do owego zagadnienia. Pozwala to na dokonanie wykładni przepisu na zasadach ogólnych ̵...