Gdyby zastanowić się, czym jest klaster, to porównanie go do plastra, ale miodu, byłoby najbardziej sensownym, lecz nadal niepełnym jego zobrazowaniem. Klastry powstają praktycznie we wszystkich sektorach gospodarczych. Wspomagają innowacyjność i wzmacniają konkurencyjność, aktywizując przy tym ekspansję na rynkach zagranicznych. Rosnąca liczba klastrów świadczy o poprawie koniunktury gospodarczej kraju. Zgodnie z definicją, klaster to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych przedsiębiorstw, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek usługowych, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (uniwersytetów, jednostek badawczych i normalizacyjnych oraz stowarzyszeń branżowych) w poszczególnych dziedzinach, konkurujących lub współpracujących ze sobą. Zapewne takimi organizacjami będą powstające teraz klastry wodorowe czy też doliny wodorowe, gdyż bliskość geograficzna podmiotów jest w tym przypadku istotna. 

Temu elementowi definicji jednak wymyka się, lub nie w pełni ją obejmuje, Klaster Gospodarki Odpadowej i Recyklingu, gdyż zróżnicowanie odpadów jest tak wielkie, iż nie sposób umiejscowić kooperujące ze sobą w tym zakresie przedsiębiorstwa w „geograficznym skupisku”. Klaster ten docelowo pomaga firmom „zamykać obiegi” poprzez właściwe zagospodarowanie odpadów ...