Klaster czy plaster?
Gdyby zastanowić się, czym jest klaster, to porównanie go do plastra, ale miodu, byłoby najbardziej sensownym, lecz nadal niepełnym jego zobrazowaniem. Klastry powstają praktycznie we wszystkich sektorach gospodarczych. Wspomagają innowacyjność i wzmacniają konkurencyjność, aktywizując przy tym ekspansję na rynkach zagranicznych. Rosnąca liczba klastrów świadczy o poprawie koniunktury gospodarczej kraju. Zgodnie z definicją, klaster to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych przedsiębiorstw, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek usługowych, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (uniwersytetów, jednostek badawczych i normalizacyjnych oraz stowarzyszeń branżowych) w poszczególnych dziedzinach, konkurujących lub współpracujących ze sobą. Zapewne takimi organizacjami będą powstające teraz klastry wodorowe czy też doliny wodorowe, gdyż bliskość geograficzna podmiotów jest w tym przypadku istotna.
Temu elementowi definicji jednak wymyka się, lub nie w pełni ją obejmuje, Klaster Gospodarki Odpadowej i Recyklingu, gdyż zróżnicowanie odpadów jest tak wielkie, iż nie sposób umiejscowić kooperujące ze sobą w tym zakresie przedsiębiorstwa w „geograficznym skupisku”. Klaster ten docelowo pomaga firmom „zamykać obiegi” poprzez właściwe zagospodarowanie odpadów ...