W pierwszej części artykułu zaprezentowano schemat ustalania właściwości organów w sprawach związanych z ochroną środowiska. Algorytm ten pozwala wskazać, kto jest organem kompetentnym do podjęcia decyzji dotyczących np. procesu gospodarowania odpadami – starosta, marszałek czy może regionalny dyrektor ochrony środowiska.
Ten schemat ustalania kompetencji ma bezpośrednie zastosowanie do kilku decyzji administracyjnych (art. 378 ust. 1 P.o.ś.), a w zakresie gospodarki odpadami dotyczy przede wszystkim pozwoleń zintegrowanych oraz pozwoleń na wytwarzanie odpadów. Pośrednio znajduje on również zastosowanie także do kontroli procesu wytwarzania odpadów oraz do zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów (art. 19, 24 i 26 ustawy o odpadach). Dotyczy to także innych decyzji administracyjnych, np. zatwierdzenia instrukcji eksploatacji składowiska czy zgody na jego zamknięcie (art. 53 i 54 ustawy o odpadach).
Dla ustalenia kompetencji marszałka zasadniczo ma znaczenie analiza §2 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (DzU nr 213, poz. 1397). W związku jednak z uwzględnieniem przepisów, które bezpośrednio dotyczą gospodarki odpadami, powstają kolejne dylematy. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że rozporządzenie wymienia ...