Komu upoważnienie?
Czy zakład komunalny musi nadać swoim pracownikom upoważnienia do przetwarzania danych osobowych?
Zgodnie z Ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, każdy administrator danych (m.in. gmina, jednostka komunalna) ma obowiązek nadania wszystkim osobom dopuszczonym do przetwarzania danych osobowych stosownych upoważnień w tym zakresie. Zobowiązuje go do tego art. 37 ustawy. Ponieważ przepis ten nie przewiduje żadnych wyłączeń, powyższy obowiązek ciążący na administratorze danych dotyczy wszystkich pracowników, o ile tylko ich praca związana jest z wykorzystywaniem danych osobowych. Odnosi się to zarówno do osób, które przy wykonywaniu swojej pracy, w charakterze pracownika administratora danych, stale zajmują się przetwarzaniem danych, jak i do tych, które czasowo wykonują czynności w tym zakresie.
W zakładzie komunalnym upoważnienia takie powinny zatem mieć zarówno osoby przetwarzające dane pracowników (m.in. prezes, dyrektor, pracownicy działu kadr czy płac), jak i osoby przetwarzające dane klientów, np. zawierające z nimi umowy czy wystawiające im faktury.
Upoważnienie powinno być odrębnym dokumentem, nie może być bowiem wywodzone tylko z treści umowy o pracę czy z zakresu obowiązków pracowniczych. Ze względów dowodowych wskazane jest, aby posiadało formę pisemną. Powinno mieć także charakter imienny oraz określać dozwolony z...