Czy zakład komunalny musi nadać swoim pracownikom upoważnienia do przetwarzania danych osobowych?

Zgodnie z Ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, każdy administrator danych (m.in. gmina, jednostka komunalna) ma obowiązek nadania wszystkim osobom dopuszczonym do przetwarzania danych osobowych stosownych upoważnień w tym zakresie. Zobowiązuje go do tego art. 37 ustawy. Ponieważ przepis ten nie przewiduje żadnych wyłączeń, powyższy obowiązek ciążący na administratorze danych dotyczy wszystkich pracowników, o ile tylko ich praca związana jest z wykorzystywaniem danych osobowych. Odnosi się to zarówno do osób, które przy wykonywaniu swojej pracy, w charakterze pracownika administratora danych, stale zajmują się przetwarzaniem danych, jak i do tych, które czasowo wykonują czynności w tym zakresie.
 
W zakładzie komunalnym upoważnienia takie powinny zatem mieć zarówno osoby przetwarzające dane pracowników (m.in. prezes, dyrektor, pracownicy działu kadr czy płac), jak i osoby przetwarzające dane klientów, np. zawierające z nimi umowy czy wystawiające im faktury.
Upoważnienie powinno być odrębnym dokumentem, nie może być bowiem wywodzone tylko z treści umowy o pracę czy z zakresu obowiązków pracowniczych. Ze względów dowodowych wskazane jest, aby posiadało formę pisemną. Powinno mieć także charakter imienny oraz określać dozwolony z...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?