Jednym z najważniejszych elementów „Programu polskiej energetyki jądrowej” i czynnikiem warunkującym jego prawidłową i terminową realizację jest wprowadzenie odpowiednich zmian prawa.
Zmiany prawa są niezbędne dla umożliwienia budowy i funkcjonowania energetyki jądrowej oraz związanej z tym infrastruktury. Dostosowanie przepisów prawa polskiego ujęte jest w „Ramowym harmonogramie działań dla energetyki jądrowej” przyjętym przez Radę Ministrów 11 sierpnia 2009 r.
Rok 2009 w energetyce jądrowej
22 lipca 2009 r. rozpoczął prace zespół roboczy do spraw przygotowania projektu regulacji prawnych dotyczących energetyki jądrowej. W chwili obecnej prace zespołu koncentrują się na zidentyfikowaniu dziedzin, w których należy podjąć decyzję co do kształtu przyszłych rozwiązań kierunkowych i przygotowaniu propozycji takich rozstrzygnięć. Dopiero po takich przesądzeniach nastąpi redagowanie zapisów prawnych. Takie podejście wydaje się być w pełni uzasadnione – wprowadzane zmiany mają charakter fundamentalny dla tego sektora energii i są w znacznym stopniu nowe w polskim systemie prawa.
Przewiduje się, że jeszcze w bieżącym roku przygotowany zostanie projekt odpowiednich zmian prawa. W 2010 r. projekt ten będzie przedmiotem prac rządowych i parlamentarnych z założeniem, że całość regulacji wejdzie w życie 1 stycznia 2011 r. Trwają intensywne prace w tym zakresie. W fazie odbioru znajduje się wykonane na zlecenie Ministerstwa Gospodarki opracowanie: „Analizy rozwiązań prawnych w zakresie pokojowego wykorzystania energii jądrowej przyjętych w wybranych krajach Unii Europejskiej i w USA.
Sprawy wymagające rozstrzygnięcia
Wiele jest zagadnień, które wymagają rozstrzygnięcia: m in. należy określić czy system budowy elektrowni jądrowych będzie reglamentowany – czy też każdy kto spełni wymogi wynikające z prawa będzie mógł realizować takie przedsięwzięcie?, czy w inicjowaniu budowy elektrowni jądrowych państwo ma być aktywne czy ma się ograniczać do funkcji regulacyjnych i kontrolnych? czy system wydawania zezwoleń związanych z budową elektrowni jądrowej będzie miał charakter scentralizowany tj. zezwolenia będzie wydawał organ dozoru jądrowego, we współdziałaniu z innymi właściwymi organami, czy też system będzie zdecentralizowany, a inwestor będzie inicjował postępowania przed szeregiem organów?, czy wydawane, przez organ dozoru jądrowego, zezwolenie będzie obejmowało cały proces inwestycyjny i eksploatację elektrowni, czy wydawane będą zezwolenia, oddzielnie na każdy etap procesu inwestycyjnego i późniejszej eksploatacji? czy dopuszczalny jest wywóz i wwóz do Polski odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego?
Wyraźnie określony powinien być kształt instytucjonalny i kompetencje jednostek przygotowujących i wdrażających „Program polskiej energetyki jądrowej” – czy zasadne jest powołanie nowej agencji?
Zagadnieniem kluczowym dla rozwoju energetyki jądrowej jest sposób zagwarantowania inwestorowi stabilności przepisów w okresie całego procesu inwestycyjnego. Inwestor musi mieć pewność, angażując bardzo duże środki finansowe, że reguły dotyczące jego inwestycji – raz ustalone – nie ulegną zmianie. Znany powinien być zakres i rodzaj pomocy Państwa oraz czy wymagany jest udział Skarbu Państwa w firmie inwestora.
Ważną sprawą wymagającą rozstrzygnięcia jest określenie na jakim szczeblu mają być podejmowane decyzje lokalizacyjne – czy tak jak dla zdecydowanej większości inwestycji – na poziomie lokalnym, czy z uwagi na specjalny charakter elektrowni jądrowych decyzje podejmować ma organ wyższego szczebla?
Przed podjęciem decyzji budowy musi też być również jasno określony system finansowania postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym oraz likwidacji elektrowni jądrowej a ponadto czy dopuszczalny jest wywóz i wwóz do Polski ww odpadów?
Określony musi być tez zakres obowiązywania ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz
sposoby i metody działań w sytuacjach nadzwyczajnych. Wypracowany musi być również model wprowadzenia nowych regulacji – „specustawa” i nowelizacja Prawa atomowego czy szereg nowelizacji istniejących ustaw?
Tytuł i śródtytuły od redakcji