W ostatnim czasie wiele mówi się o konkurencji, a w zasadzie o jej braku na rynku gospodarowania odpadami.  Z jednej strony wrocławscy radni mówią o „mocno ograniczonej konkurencji na lokalnym rynku” i upatrują w tym przyczyny wzrostu opłat za gospodarowanie odpadami dla mieszkańców miasta, z drugiej zaś słyszymy o ograniczaniu konkurencji przez przedsiębiorców w Poznaniu i o działaniach prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czy na rynku gospodarowania odpadami istnieje zatem konkurencja i czy jest w jakikolwiek sposób ograniczana? Konkurencja to współzawodnictwo, rywalizacja. Występuje, gdy na rynku kilka podmiotów dąży do osiągnięcia tego samego celu, a osiągnięcie celu przez jeden z nich uniemożliwia lub poważnie utrudnia osiągnięcie tego celu przez pozostałych uczestników rynku. Firmy w zależności od wybranej strategii zarządzania mogą konkurować między sobą w różny sposób, np. poprzez cenę, ale również poprzez jakość oferowanych produktów czy usług, różnorodność oferty, jej kompleksowość, czas realizacji usług, serwis, poziom obsługi posprzedażowej, markę produktu czy też renomę firmy. Niestety, w przypadku usług wywozu odpadów sytuacja kształtuje się zupełnie inaczej.  

Możliwości konkurowania firm a obowiązujące przepisy

F...