Nikt nie przypuszczał, że kolejna edycja Konkursu Puchar Recyklingu odbędzie się w tak nietypowych okolicznościach. Właściwie całą jego formułę – od promocji, przez organizację spotkań komisji i kapituły konkursowej, aż po uroczystość wręczenia nagród – trzeba było zaplanować na nowo.

Epidemia pokazała, że są wokół nas ludzie, na których zawsze możemy liczyć. To dzięki wsparciu Partnerów Konkursu, którzy niezależnie od okoliczności zdecydowali się kontynuować z nami współpracę w tych nietypowych czasach, a także uczestnikom, którzy, mimo trudności związanych ze sprawozdawczością, zdecydowali się wziąć w nim udział, mogliśmy zrealizować tegoroczną, XXI już edycję Konkursu Puchar Recyklingu – podkreśliła Magdalena Dutka, prezes Zarządu firmy Abrys, organizatora tego przedsięwzięcia.

Konkurs w sieci

Co roku staramy się modyfikować Konkurs i wprowadzać zmiany mające na celu ułatwienie udziału w przedsięwzięciu, a także jak najskuteczniejszą ocenę rezultatów. W ciągu ostatnich kilku lat wielokrotnie modyfikacji uległa formuła Konkursu, zmieniał się regulamin, a także zasady promowania inicjatywy. Staraliśmy się także uatrakcyjniać i zmieniać oprawę artystyczną wręczenia nagród. Wydawało nam się, że trudno będzie w kolejnych edycjach czymś zaskoczyć. Okazało się jednak, że w tym roku wszystko jest możliwe. Ze względu na okoliczności i brak możliwości spotkań, postawiliśmy na szeroką promocję Konkursu w sieci, dlatego z zaproszeniem do udziału docieraliśmy poprzez wysyłkę mailingu oraz indywidulane zaproszenia elektroniczne. Informacje o Konkursie można było znaleźć także na naszych profilach społecznościowych.

Niełatwy wybór

Podczas przyjmowania zgłoszeń do Konkursu okazało się, że ze względu na epidemię oraz wdrożenie elektronicznej bazy danych o odpadach (BDO), czas sprawozdawczości, a tym samym przekazywana informacji na temat masy zebranych odpadów i osiągniętych poziomów recyklingu, które są podstawą oceny nadesłanych formularzy konkursowych, uległ wydłużeniu. W związku z zaistniałą sytuacją duża część uczestników, mimo chęci wzięcia udziału w przedsięwzięciu, musiała z niego zrezygnować. To jednak nie jedyna przeciwność, z którą zmierzyliśmy się przy okazji realizacji inicjatywy. Do tej pory wybór laureatów był też okazją do spotkań i wymiany branżowych doświadczeń z partnerami przedsięwzięcia. Co roku bowiem wybór najlepszych poprzedzały komisje konkursowe, podczas których partnerzy Konkursu, a także eksperci z zakresu gospodarki odpadami, po wnikliwej analizie nadesłanych formularzy konkursowych, typowali laureatów. W tym roku organizacja komisji konkursowych okazała się nie lada wyzwaniem, ponieważ odbyły się one online, podobnie zresztą jak Kapituła Konkursu – Kapituła Konkursu w tej formule zdalnej to dla nas nowe doświadczenie, ale ważne jest to, że mimo wielu przeciwności Kapituła każdego roku zbiera się, obraduje, docenia i nagradza tych, którzy są godni tej nagrody. Mam nadzieję, że już kolejne spotkania odbędą w „normalnym” trybie – podsumował Dominik Bąk, zastępca prezesa Zarządu NFOŚiGW, przewodniczący Kapituły Konkursu. Pomimo wielu trudności, udało nam się wyłonić zwycięzców tegorocznej edycji Konkursu i wydawało się, że to, co najtrudniejsze, jest już za nami…

Finał inny niż wszystkie

Finał to najbardziej oczekiwany moment dla wszystkich uczestników Konkursu, ponieważ to wtedy laureaci odbierają zasłużone nagrody. Wydarzeniu towarzyszą zawsze wzniosła atmosfera, wyjątkowa sceneria, a przede wszystkim przybywa wielu znamienitych gości. Jako organizatorzy przedsięwzięcia liczyliśmy się z faktem, że w tym roku uroczystość będzie miała charakter kameralny, jednak nie spodziewaliśmy się, że aż tak bardzo. Dwa dni przed planowaną uroczystością wręczenia nagród, która miała odbyć się podczas Gali Kongresu Envicon, dowiedzieliśmy się o całkowitym zakazie organizacji tego typu uroczystości. To jednak nas nie zniechęciło i postanowiliśmy zrealizować, również po raz pierwszy w historii, Finał Konkursu online! – W związku z tym, że nie mogliśmy zaprosić wręczających laury partnerów oraz laureatów, pierwszy raz zorganizowaliśmy uroczystość wręczania nagród online. Uważamy bowiem, że ludzie którzy zdobyli nagrody, zasłużyli na oficjalne uhonorowanie. Nie mogliśmy przerwać ciągłości tego wyjątkowego wydarzenia – dodaje Magdalena Dutka. Dzięki takiej formie realizacji przedsięwzięcia, mimo ogromu dodatkowej i nieprzewidzianej pracy, udało nam się z sukcesem zrealizować to wydarzenie w formule online i choć po części poczuć emocje partnerów i laureatów Konkursu, którzy z ekranów monitorów i komputerów gratulowali statuetek i wyróżnień wskazanym przez siebie laureatom. Tegoroczna edycja Konkursu jest wyjątkowa i na pewno pozostanie w naszej pamięci. Mamy nadzieję, że XXII edycję Konkursu będziemy mogli realizować w tradycyjnej formie i, co najważniejsze, uda nam się spotkać, bo chyba tego w tegorocznej edycji zabrakło nam najbardziej! Nie zabrakło jednak nowych doświadczeń i nabytych umiejętności, a także wiary w to, że „niemożliwe jest możliwe”, zwłaszcza za sprawą ludzi, którzy na każdym kroku to udowadniali, za co jeszcze raz serdecznie dziękujemy!