Konsekwencje bezprawnego gromadzenia odpadów

W praktyce działania przedsiębiorców gospodarujących odpadami oraz organów kontrolujących zgodność tych działań z prawem może pojawić się wątpliwość. Dotyczy ona rozróżnienia sytuacji związanych z gromadzeniem odpadów w sposób naruszający wymagania określone prawem ze względu na przyczyny takiego nielegalnego gromadzenia, skutkujące koniecznością orzeczenia opłaty podwyższonej albo administracyjnej kary pieniężnej.

Dla rozstrzygnięcia tych wątpliwości konieczne jest sięgnięcie do przepisów Ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (DzU z 2018 r. poz. 799, ze zm.; dalej jako ustawa P.o.ś.) ? w szczególności art. 293 i 298, a także art. 194 ust. 2 ustawy o odpadach.

Rozróżnienie działań

Wydaje się niewątpliwe, że podstawą rozróżnienia przyczyn zastosowania sankcji administracyjnej o charakterze opłaty podwyższonej i sankcji w postaci administracyjnej kary pieniężnej w założeniach przyjętych w ustawie P.o.ś. jest rozróżnienie działania prowadzonego bez uzyskania wymaganej zgody od działania prowadzonego na podstawie już posiadanej i wymaganej zgody, jednak z naruszeniem jej warunków. W pierwszym przypadku powinna być zastosowana sankcja o charakterze opłaty podwyższonej, z kolei w drugim należałoby orzec administracyjną karę pieniężną.

Opłata podwyższona

W konsekwencji, w oparciu o te założe...