Decyzja administracyjna może stanowić akt kreujący po stronie zamawiającego uzasadnioną potrzebę nabycia określonych świadczeń. Stan ten będzie uzasadniał przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz zawarcie stosownej umowy, która służyć będzie realizacji obowiązków na podstawie wspomnianej decyzji. Jakie konsekwencje na gruncie zamówieniowym wywoływać będzie wadliwość decyzji, skutkująca stwierdzeniem jej nieważności?

Egzekucja obowiązków o charakterze niepieniężnym, nałożonych decyzją administracyjną, może prowadzić do podjęcia przez organ działań zmierzających do tzw. wykonania zastępczego. Tytułem przykładu wskazać można na decyzję z art. 26 ust. 2 ustawy o odpadach1, nakładającą na posiadacza odpadów obowiązek ich usunięcia z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania.

Decyzja ta może zostać wydana w szczególności w sytuacji, kiedy odpady zostały porzucone na nieruchomości niebędącej miejscem ich magazynowania przez wytwórcę, prowadzącego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, bądź nieruchomości niestanowiącej składowiska odpadów2. W przypadku niewykonania ww. obowiązku przez adresata decyzji organ powinien podjąć działania zmierzające do jego wyegzekwowania. W praktyce oznacza to w wielu przypadkach konieczność wykonania zastępczego, czyli zlecenia realizacji obowiązku in...