W procedurach przetargowych coraz częściej oferty składają konsorcja – zwłaszcza gdy przedmiotem zamówienia są roboty budowlane. Jednak praktyka pokazuje, że zamawiający zupełnie nie radzą sobie z oceną takich ofert, tym bardziej że orzecznictwo także bywa rozbieżne w tych kwestiach.

Jedyne przepisy regulujące kwestie konsorcjów można odnaleźć w art. 23 ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.). Zgodnie z nim wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia, a więc mogą założyć konsorcjum (choć słowo „konsorcjum” nie zostaje tam wprost użyte).

Konsorcjum to twór zrzeszający kilka podmiotów gospodarczych na określony czas w konkretnym celu. Celem jego zawiązania jest wspólne działanie w realizacji przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względów finansowych przekracza możliwości jednego podmiotu (np. budowa autostrady czy lotniska). Utworzenie konsorcjum najczęściej ma charakter tymczasowy, czyli po osiągnięciu celu, do którego zostało powołane, jest rozwiązywane. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane i nie musi mieć odrębnej nazwy ani siedziby. Podmioty je tworzące są niezależne w swoich dotychczasowych działaniach, a w pracach związa...