Trwające prace legislacyjne zmierzające do nowelizacji Ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej: u.e.p.a.) mogą wpłynąć na praktykę zakupową zamawiających, w tym w sektorze usług komunalnych. 

Regulacje wskazanego aktu, m.in. poprzez ustanowienie po stronie samorządów obowiązków w zakresie zapewnienia usług komunalnych świadczonych z wykorzystaniem pojazdów ekomobilnych, wpływały i nadal wpływają na treść dokumentów zamówienia. Istotne jest zatem ustalenie tego, jak ewentualne zmiany prawne przełożą się na treść już zawartych umów o zamówienia publiczne.

Stan procesu legislacyjnego

W lipcu 2024 r. światło dzienne ujrzał projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska1. Znajduje się on na wstępnym etapie prac legislacyjnych, jednakże zważając na mnogość problemów prawnych oraz faktycznych ujawniających się w związku z regulacjami ustanowionymi zmienianą ustawą, należy spodziewać się, że projekt zostanie przekuty w przepisy, które wejdą w życie przed końcem roku. 

Częściowa diagnoza wskazanego stanu została zrekonstruowana w uzasadnieniu projektu, w którym podkreślono m.in., że:

  • w 2021 r. 55% spośród 74 gmin nie realizowało żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazd...