Z dniem 9 sierpnia 2024 r. rozpoczął się drugi dwuletni okres kontrolny wynikający z tzw. ustawy śmieciowej (zwanej również czystościową), odnoszący się m.in. do weryfikacji prawidłowego gospodarowania przez właścicieli nieruchomości nieczystościami ciekłymi. Doświadczenia zebrane przez gminy w pierwszym okresie niewątpliwie mogą przyczynić się do sprawniejszego i skuteczniejszego weryfikowania przestrzegania przepisów ustawowych. To z kolei może pomóc gminom uniknąć kar, jakie na część z nich w najbliższych miesiącach mogą nałożyć wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska.

Tytułem przypomnienia i dla uporządkowania tematu warto na wstępie zaznaczyć, że wskazane gminne obowiązki nie są niczym nowym – funkcjonują bowiem w przepisach Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2024 r. poz. 399; dalej również: u.c.p.g.) od wielu lat. Nowością w tym zakresie jest jedynie doszczegółowienie przez ustawodawcę tego, że kontrole właścicieli nieruchomości powinny odbywać się co najmniej raz na dwa lata. Stało się to mocą Ustawy z 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1549 z późn. zm.; dalej: nowelizacja).

Obowiązki właścicieli nieruchomości

Podstawowym przepisem w analizowany...