W PRL-u przedsiębiorstwo zorientowane na produkcję nie zabiegało o klienta. Wręcz odwrotnie, to klient zabiegał o produkt. Towar sam się sprzedawał. W gospodarce rynkowej klient ze swoimi potrzebami zajął miejsce centralne. Znaczenia nabrała kreatywność firmy.

Gospodarka rynkowa czy inaczej gospodarka konkurencyjna wymaga stałej aktywności kapitału, jakim jest człowiek. Tradycyjny kapitał w postaci majątku trwałego czy zasobów finansowych coraz częściej ustępuje miejsca kapitałowi ludzkiemu. Wiedza i doświadczenie ludzkie zaczynają w znaczącej mierze decydować o rozwoju gospodarki. Fachowy i aktywny pracownik staje się motorem napędzającym notowania firmy. Dlatego ten, kto pozyska najzdolniejszych pracowników, może okazać się lepszym od konkurencji. To od najlepszych wymaga się kreatywnego myślenia. Kreatywnie myśleć to znaczy zaoferować klientom produkt mający przewagę nad konkurencją, gdyż kreatywność to postawa, dzięki której każdy możne łatwiej rozwiązywać problemy swoje i swoich pracodawców. Kreatywność przejawia się w gotowości do nowych pomysłów i w wynajdowaniu oryginalnych rozwiązań. Stąd jest ona szczególnie eksponowana wśród umiejętności kształtowanych we współczesnej szkole.

Cechy charakteru
Kreatywnym człowiek rodzi się rzadko. Kreatywności należy się uczyć. Aby móc ją rozwijać, najpierw trzeba zdać sobie sprawę z czynników, które warunkują rozwój tej umiejętności. Przede wszystkim należą do nich cechy charakteru. W. Reichma...