W praktyce udzielania zamówień publicznych na odbiór lub zagospodarowanie odpadów bardzo często niedocenianym elementem są kryteria oceny ofert. 

Ich bagatelizowanie może utrudniać wykonawcom dostęp do zamówienia oraz preferować oferty, które być może są najkorzystniejsze, ale tylko formalnie.

Najkorzystniejsza oferta

W myśl przepisów Ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych1 (P.z.p.) zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. Najkorzystniejsza oferta to ta, która przedstawia najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny lub kosztu albo oferta z najniższą ceną lub kosztem.

Kryteria oceny ofert i ich opis powinny być opisane w sposób jednoznaczny i zrozumiały oraz umożliwiać weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie informacji przedstawianych w ofertach (art. 240 ust. 1 i 2 P.z.p.).

Kryteria powinny więc odnosić się do jakości i promować to, co rzeczywiście najlepsze. Utarło się bardzo uproszczone twierdzenie, że naruszeniem uczciwej konkurencji jest sytuacja, gdy tylko jeden dostępny na rynku podmiot spełnia wymagania, a nie jest, gdy co najmniej dwa podmioty spełniają wymagania opisu przedmiotu zamówienia. Tego twierdzenia nie należy trak...