Kurs TEMPUSA
- o transporcie zrównoważonym
Tadeusz Kopta
W dniach 25 sierpnia - 5 września 2001 r. odbył się kurs "Zrównoważony transport". Został on zrealizowany w ramach cyklu kursów "Zrównoważony rozwój energetyczny", sponsorowanego przez program TEMPUS Unii Europejskiej. Jego organizatorami są: Wydział Paliw i Energii, AGH Kraków, Polska Sieć Energie Cites, Fundacja Efektywnego Wykorzystania Energii. Koordynatorem projektu jest prof. dr hab. Adam Guła z AGH.
W skali świata transport zużywa 25% źródeł energii, w tym 50% wydobywanej ropy, co przez emisje gazów cieplarnianych, tlenków azotu, węglowodorów, pyłów i innych skażeń wiąże się z poważnymi zagrożeniami. Towarzyszy temu wzrost hałasu, pogorszenie bezpieczeństwa ruchu i zajmowanie terenu. Prognozy mówią o znaczącym wzroście popytu na usługi transportowe, podążającym za wzrostem dochodu gospodarczego w krajach rozwijających się, postępującą urbanizacją i globalizacją. Przewiduje się, że w latach 2001-2020 popyt transportowy będzie wzrastał średniorocznie o 3,6% w krajach rozwijających się i 1,5% w krajach uprzemysłowionych. Te tendencje stanowią poważne zagrożenie dla środowiska i wymagają przeciwdziałania. Odpowiedzią może być tylko działanie na rzecz zrównoważonego transportu tzn. transportu nie zagrażającego zdrowiu i środowisku. A to oznacza konieczność ograniczania użytkowania samocho...
Tadeusz Kopta
W dniach 25 sierpnia - 5 września 2001 r. odbył się kurs "Zrównoważony transport". Został on zrealizowany w ramach cyklu kursów "Zrównoważony rozwój energetyczny", sponsorowanego przez program TEMPUS Unii Europejskiej. Jego organizatorami są: Wydział Paliw i Energii, AGH Kraków, Polska Sieć Energie Cites, Fundacja Efektywnego Wykorzystania Energii. Koordynatorem projektu jest prof. dr hab. Adam Guła z AGH.
W skali świata transport zużywa 25% źródeł energii, w tym 50% wydobywanej ropy, co przez emisje gazów cieplarnianych, tlenków azotu, węglowodorów, pyłów i innych skażeń wiąże się z poważnymi zagrożeniami. Towarzyszy temu wzrost hałasu, pogorszenie bezpieczeństwa ruchu i zajmowanie terenu. Prognozy mówią o znaczącym wzroście popytu na usługi transportowe, podążającym za wzrostem dochodu gospodarczego w krajach rozwijających się, postępującą urbanizacją i globalizacją. Przewiduje się, że w latach 2001-2020 popyt transportowy będzie wzrastał średniorocznie o 3,6% w krajach rozwijających się i 1,5% w krajach uprzemysłowionych. Te tendencje stanowią poważne zagrożenie dla środowiska i wymagają przeciwdziałania. Odpowiedzią może być tylko działanie na rzecz zrównoważonego transportu tzn. transportu nie zagrażającego zdrowiu i środowisku. A to oznacza konieczność ograniczania użytkowania samocho...