Kwestionowanie statusu RIPOK a interes prawny
Podmiot o statusie RIPOK-u musi zapewnić, często dużym kosztem, wysoki standard zagospodarowania odpadów. Prawo daje mu za to gwarancję, że nie każda instalacja uprawniona będzie do uzyskania takiego samego statusu i konkurowania z nim na równych prawach, a tylko taka, która spełni analogiczne jak on wymogi. Naruszenie tej zasady i ?mianowanie? RIPOK-ami instalacji, które nie spełniają ustawowych wymagań, należy oceniać w kategoriach naruszenia interesu prawnego.
Jak wynika z przepisów Ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (DzU z 2013 r. poz. 21 ze zm., dalej: u.o.), uzyskanie przez instalację statusu regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK) następuje w drodze uchwały sejmiku województwa w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami (WPGO). Po ostatniej nowelizacji u.o. (ustawa z 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw ? DzU z 2015 r. poz. 122), która weszła w życie 6 lutego 2015 r., w art. 38 ust. 3 pkt 4 ustawy została wprost przewidziana możliwość dokonania zmiany uchwały w sprawie wykonania WPGO, polegającej na wykreśleniu z niej RIPOK-u w sytuacji, gdy instalacja ta nie spełnia już wymogów określonych ustawą.
Jak odebrać status RIPOK-u?
Wskazać jednak należy, że już na gruncie przepisów u.o. w brzmieniu poprzednio obowiązującym możliwość taka istniała. Ich interpretacja prowadziła do wniosku, że stanem postulowan...