Świadome promowanie produktu w kontekście jego pozytywnego wpływu na środowisko oraz właściwe ukazanie charakteryzujących go aspektów ekologicznych, może skutkować lepszymi wynikami sprzedaży. W zakresie środowiskowym przełoży się to natomiast na zwiększenie świadomości ekologicznej.

W rezultacie powstanie silny potencjał do promowania i rozpowszechniania idei „green buying”. Rzetelnie poinformowany klient zdecyduje się na wybór produktu, który cechować się będzie mniejszym negatywnym wpływem na środowisko (na wszystkich etapach cyklu życia – od procesu produkcji poprzez eksploatację aż po utylizację). Właśnie takie wnioski płyną z zorganizowanych przez Green Cross Poland warsztatów strategicznych. W spotkaniu pt. „Kształtowanie elementów marketingu (4P) w kontekście ochrony środowiska”, które odbyło się 29 listopada 2011 r. w Warszawie, wzięli udział przedstawiciele biznesu, nauki oraz administracji.
Warsztaty, które miały charakter roboczy, rozpoczęły się prezentacją dr inż. Anny Lewandowskiej z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu nt. LCA (ang. Life Cycle Assessment). Uczestnicy spotkania rozpoczęli następnie ciekawą dyskusję związaną z poszczególnymi elementami marketingu (4P: product, price, place, promotion) w kontekście oddziaływania produktu na środowisko.
Omówione zostało również zagadnienie „green buying”, czyli proekologicznych postaw konsumentów (z punktu widzenia aspektów marketingowych). Następnie uczestnicy, pracując w grupach, dyskutowali o przykładowych argumentach uzasadniających i promujących produkty ekologiczne i przyjazne środowisku. Poruszono też aspekt funkcjonowania centrów handlowych, które są potencjalnym podmiotem mogącym realnie i aktywnie wpłynąć na zachowania konsumentów i kształtowanie postaw proekologicznych.
Jedną z kluczowych kwestii omawianych na warsztatach było zweryfikowanie postrzegania dowolnego, rynkowego produktu pod kątem jego wpływu na środowisko (od momentu jego produkcji, eksploatacji, aż do procesu utylizacji).
W trakcie spotkania wskazano szereg aspektów, które mogą być pomocne podczas określania pozytywnych aspektów zrównoważonej i ekologicznie świadomej konsumpcji (w rozumieniu: zakupów dowolnych towarów i usług). Stworzono też otwartą listę zagadnień i argumentów promujących produkty ekologiczne w kontekście ich postrzegania (często błędnego) jako towarów droższych niż tradycyjne.
Oficjalny materiał, uwzględniający wyniki warsztatów strategicznych, już wkrótce będzie dostępny na stronie internetowej Green Cross Poland.
 

Bartosz Bałabuch, Fundacja Green Cross Poland