Mechanizmy Protokołu z Kioto Cz. II
Po analizie przesłanego dokumentu Komisja Europejska zgłosiła szereg zastrzeżeń. W dalszym ciągu trwa procedura wyjaśnień i uzgadniania stanowisk. Należy się spodziewać, że konsensus wkrótce zostanie osiągnięty, bo i pierwszy okres funkcjonowania ETS już się rozpoczął.
W ww. wersji, opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska (wersja pierwotna), Plan ten przewiduje rezerwową pulę uprawnień na projekty JI (Joint Implementation – wspólne wdrożenia) i CDM (mechanizm czystego rozwoju – Clean Development Mechanism) w ilości 3,3 mln t CO2/rok (9,9 mln ton dla całego okresu 2005-2007). Spełniono w ten sposób wymogi art. 15.2 polskiej ustawy o handlu emisjami, jednakże wprowadzona rezerwa uprawnień jest trudna do interpretacji prawnej. Nie wiadomo bowiem, w jakiej sytuacji byłaby ona uruchamiana, gdyż ustawa ETS (ani żaden inny akt prawny) nie upoważnia podmiotów gospodarczych w Polsce do inwestowania w projekty JI lub CDM za granicą, a w pierwszym okresie działania...