Melioracyjne dylematy
Celem założeń projektu ustawy Prawo wodne jest wprowadzenie regulacji prawnych, które zreformują gospodarkę wodną. Założenia przewidują m.in. wzmocnienie kompetencji organów jednostek samorządu terytorialnego w zakresie utrzymania wód oraz zarządzania mieniem Skarbu Państwa. Niektóre propozycje wymagają jednak poprawek.
Począwszy od 1985 r. na większości terenów rolnych Polski urządzenia melioracji wodnych w części szczegółowej nie są należycie konserwowane. Brak swobodnego odpływu wód gruntowych sprawił, że urządzenia drenarskie zostały zamulone, a rowy melioracyjne szczegółowe, mosty i przepusty pozarastały krzewami, drzewami, trawami, itp. Według wyliczeń specjalistów z Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie oraz Instytutu Technologiczno-Przyrodniczego w Falentach, koszt doprowadzenia tych urządzeń do właściwego stanu jest szacowany na kwotę 64 mld zł.
Geneza zaniedbań
Większość rolników nie jest zainteresowana ponoszeniem nakładów na ich utrzymanie, co potwierdza uzasadnienie projektu założeń ustawy. Zakłada się pewnego rodzaju ekonomiczny przymus, który miałaby zastosować rada gminy ? w formie opłaty melioracyjnej. Wprowadzenie tego rodzaju daniny publicznej może się jednak spotkać z oporem społecznym ze względu na wysokość potrzebnych składek. Zarząd Związku Gmin Wiejskich RP dokonał aktualizacji potrzeb w tym zakresie, co pozwoliło założyć, iż opłata melioracyjna dwukrotnie p...