W Gmachu Głównym Politechniki Wrocławskiej w dniach 26-27 października 2011 r. odbyła się IX Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna „Infrastruktura podziemna miast”, zorganizowana przez Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej, Polskie Stowarzyszenie Technologii Bezwykopowych oraz Podkomitet Budownictwa Podziemnego Polskiego Komitetu Geotechniki. Zamiarem organizatorów było stworzenie warunków do intensywnej wymiany myśli technicznej, porównywania doświadczeń oraz prowadzenia dyskusji. Trzeba przyznać, że zamysł ten udało się zrealizować w stu procentach. Uczestnikom konferencji zagwarantowano możliwość wysłuchania znakomitych referatów i dano czas na ich omówienie podczas dyskusji, które toczyły się głównie w kuluarach. Poruszano zagadnienia związane z szeroko rozumianą podziemną infrastrukturą sieciową i komunikacyjną miast. W tym kontekście rozpatrywano aspekty ekonomiczne, ekologiczne i techniczne. Dyskutowano o rozwiązaniach dotyczących podziemnych budowli, takich jak garaże oraz przejścia dla pieszych, o infrastrukturze sieciowej czy wszelkiego typu tunelach. Omawiano koncepcje lepszego zaplanowania przestrzeni w miastach przez odpowiedzialne i przemyślane wykorzystanie konstrukcji podziemnych, o czym przekonywał C. Madryas. Zaproszeni goście i prelegenci (m.in. z Japonii, Korei, Niemiec i USA) dzielili się swoimi, często wyjątkowymi, doświadczeniami. Okazało się, że nie ma takich warunków gruntowo-wodnych, w których nie można by wybudować tunelu. Wśród wielu interesujących referatów wyróżniał się ten Y. Tady z firmy Kajima o japońskich rozwiązaniach w obszarze budowy tuneli o nietypowych przekrojach (np. elipsa). Omówiono metodę APORO-Cutter Tunneling Method, za pomocą której można uzyskać praktycznie dowolny kształt tunelu. Równie interesujący był referat D. Petrowa-Ganewa, prezentujący działanie sił na rury przeciskane po łuku oraz opisujący zastosowanie przekładek hydraulicznych w mikrotunelingu. Zebrani z zainteresowaniem wysłuchali również wystąpienia na temat problemów, które napotkano podczas realizowania warszawskiego metra, a omówił je J. Lejk. Program wrocławskiej konferencji okazał się szczególnie ważny w związku z koniecznością dostosowania ogólnopolskiej infrastruktury podziemnej miast do wymogów wynikających z traktatu akcesyjnego do Unii Europejskiej.


Anna Lembicz