Wielofunkcyjny pojazd
Firma POMOT z Chojny – mająca ponad 60-letnie doświadczenie w produkcji wozów asenizacyjnych, kontenerów i urządzeń komunalnych – wzbogaciła swoją ofertę o nowy pojazd. Jest to wóz asenizacyjny o wysoce ergonomicznych właściwościach, oparty na podzespołach włoskiego koncernu FARID oraz firmy MORO. Zastosowane podwozie typu Midlum marki Renault DMC 16 t o bardzo niskim zawieszeniu umożliwia łatwą obsługę zamontowanych urządzeń, które dodatkowo są sterowane za pomocą pilota. Urządzenia napędzane są przez Split Schaft (dodatkową skrzynię rozdzielczą) oraz silniki hydrauliczne. Praca maszyny jest bardzo cicha, a obsługa nie sprawia żadnych problemów. Wóz wyposażono w dwukomorowy zbiornik o pojemności 6000 l z obrotowym ramieniem ssawnym firmy MORO. Wysokie parametry pracy zapewnia kompresor ssąco-tłoczący sterowany hydraulicznie o wydajności 1000 m3/h marki MORO oraz pompa wodna typu Uraca KD-708 o wydajności 153 l/min. Na uchylnym ramieniu pojazdu umieszczono bęben z wężem o średnicy 1 cala i długości 120 m, zapewniającym pracę przy ciśnieniu 160 bar. Dodatkowo wóz posiada mały bęben z zamontowanym wężem o średnicy 1/2 cala i długości 60 m z przeznaczeniem do czyszczenia oraz mycia sieci. Więcej informacji na stronie: www.pomot.pl.
 
Rekordowa średnica
W fabryce firmy HOBAS System Polska, będącej producentem wysokiej jakości rur GRP, stosowanych m.in. w kanalizacji, transporcie wody pitnej, nawadnianiu, elektrowniach wodnych czy przemyśle, wyprodukowano pierwszą rurę CC-GRP o średnicy 3,6 m. Jest to największa na świecie rura wyprodukowana na bazie żywicy poliestrowej metodą odlewania odśrodkowego. Dzięki wysokim parametrom mechanicznym i dużej odporności chemicznej produkt może zyskać szerokie zastosowanie w gospodarce komunalnej i przemyśle. Rura o średnicy 3,6 m będzie wykorzystywana do budowy przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów, tuneli wielofunkcyjnych, kolektorów dużych średnic oraz rurociągów przemysłowych. Nowa średnica daje duże możliwości projektowe w zakresie prefabrykowanych komór i studzienek oraz zbiorników retencyjnych. O średnicy 3,6 m będą produkowane rury przeciskowe, reliningowe oraz rury do budowy metodą tradycyjną. Więcej informacji na stronie: www.hobas.pl.
 
Betonowe nowości
Firma HABA-Beton Johann Bartlechner rozszerzyła swoją ofertę o nowe produkty. W asortymencie pojawiły się m.in. bardzo wytrzymałe rury PEHD w otulinie żelbetowej, odporne na agresywne ścieki w zakresie pH od 1 do 12. Na rynek trafiły również rury gardzielowe, których zaletą jest duża wytrzymałość, niskie uposadowienie, duża przepustowość oraz prosty montaż. Kolejne nowe rozwiązanie to system odwodnień liniowych z żelbetu. Charakteryzuje się on wysoką odpornością nawet przy dużych naciskach, a nośność elementów jest nadzwyczajnie wysoka. Idealnie nadaje się on do zastosowania w obszarach zagrożenia wód w instalacjach przechowywania, odprowadzania oraz kompensacji substancji niebezpiecznych. Innym nowym produktem oferowanym przez firmę HABA-Beton są ochronne bariery drogowe REBLOC. Poszczególne elementy systemu o długości do 8 m gwarantują szybki i bezpieczny montaż (40 m w ciągu ok. 12 min), wysoki poziom bezpieczeństwa dla motocyklistów – dzięki zamkniętej powierzchni bariery – oraz prostą wymianę. Bariery REBLOC mogą być stosowane na mostach i wiaduktach. Więcej informacji na stronie: www.haba-beton.pl.
 
Nowatorskie urządzenie z Białegostoku
System wideoinspekcji KanRo typ RTE-70/800 jest pierwszym zestawem do inspekcji TV przewodów rurowych w całości opracowanym przez polskich specjalistów i produkowanym w Polsce (Białystok). Został on stworzony na zlecenie firmy KanRo z Białegostoku, która jest wyłącznym dystrybutorem tego urządzenia w Polsce i Europie. System KanRo RTE przeznaczony jest do kontroli stanu drożności i uszkodzeń rur o przekroju od 70 do 800 mm. Pozwala na rejestrację obrazu z inspekcji oraz szybkie wykrycie przeszkód, zatorów, pęknięć oraz innych uszkodzeń, powstałych m.in. w rurach wodociągowych i kanalizacyjnych. W urządzeniu zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań – system automatycznego poziomowania oka kamery, system wielostopniowego oświetlenia (widzialność do 4 m w rurze PCV 200 mm), system pomiaru spadków podłużnych z bardzo dokładnym układem pomiarowym kąta (błąd < 0,04%), system zabezpieczający przed przewróceniem wózka transportowego z kamerą, automatyczny regulator jazdy wstecznej, układ zasilania 12 V i 230 V, autorskie oprogramowanie do rejestracji i obróbki obrazu i danych z inspekcji w języku polskim. Podstawową zaletą systemu KanRo RTE jest to, że jest to zestaw przenośny, ale o porównywalnych możliwościach jak zestawy „duże”, montowane na samochodach typu Furgon. Więcej informacji na stronie: www.kanro.pl.
 
Opracowanie: Martyna Matuszczak