Najbardziej “eko”
Toyota, Johnson & Johnson oraz Honda to najbardziej ekologiczne marki na świecie. Tak wynika z drugiej edycji rankingu „Best global green brands”, opublikowanego przez firmę Interbrand.
Ranking, w którym znalazło się pięćdziesiąt firm, pokazał, że przemysł na całym świecie mocno angażuje się w działania na rzecz ochrony środowiska i jest gotowy do tego, by informować interesariuszy o swoich poczynaniach, m.in. poprzez raportowanie środowiskowe. W związku z tym, że inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem są istotne zarówno dla menadżerów, jak i konsumentów, firmy we wszystkich branżach starają się zachować równowagę pomiędzy kreowaniem zielonego biznesu a skuteczną komunikacją zrównoważonych praktyk na globalnym rynku.
Aktywność i wizerunek
Firmy powinny dbać nie tylko o środowisko naturalne w każdym obszarze swojego funkcjonowania (pozyskiwanie surowców, produkcja, dystrybucja, obsługa klienta itp.), ale także o pozytywne postrzeganie ich przez odbiorców wskutek wiarygodnego przedstawienia ich zaangażowania w zakresie oddziaływania na środowisko. Właśnie te dwa aspekty brano pod uwagę w rankingu „Best global green brands”. Marki pod względem wizerunku, jaki dana firma kreuje dla konsumentów (przebadano 10 tys. respondentów), oceniła firma Interbrand, natomiast pod względem zaangażowania w kwestie środowiskowe – firma Deloitte. Ostateczny wynik jest sumą punktów uzyskanych w obydwu kategoriach, przy uwzględnieniu czynnika dyskonta, jeśli wizerunek był bardziej pozytywny niż faktyczna aktywność danej firmy. Listę dziesięciu najbardziej ekologicznych marek świata, wg rankingu „Best global green brands”, zawiera tabela.
Najbardziej ekologiczne marki świata wg rankingu „„Best global green brands”
1.
|
Toyota
|
2.
|
Johnson & Johnson
|
3.
|
Honda
|
4.
|
Volkswagen
|
5.
|
Hewlett-Packard
|
6.
|
Panasonic
|
7.
|
Dell
|
8.
|
Siemens
|
9.
|
Danone
|
10.
|
BMW
|
– Zrównoważony rozwój okazał się strategicznym i dochodowym czynnikiem. podnoszącym wartość przedsiębiorstwa i marki – powiedział Jez Frampton, CEO Interbrand. Ponadto podkreślił, że ważne jest to, by oceny marki przez konsumentów były zgodne z rzeczywistymi jej działaniami. – W przeciwnym razie, podejmowane przez przedsiębiorstwa wysiłki mogą okazać się niewystarczające lub też wpłynąć negatywnie na wizerunek firmy oskarżanej o brak rzetelności i fałszowanie informacji na temat ekologicznej odpowiedzialności – stwierdził. – Dla wielu firm coraz bardziej oczywisty jest fakt, że zrównoważony rozwój to już konieczność, a nie dodatek do działalności biznesowej. Ma to znaczenie z perspektywy rozwoju firmy, ponoszonych kosztów, kształtowania marży czy budowania wartości marki. Kluczowe jest zniwelowanie luki pomiędzy działaniami z zakresu zrównoważonego rozwoju a kreowanym wizerunkiem – powiedział z kolei David Pearson, globalny lider ds. zrównoważonego rozwoju Deloitte USA.
Najlepsza z najlepszych
Pierwsze miejsce w rankingu, podobnie jak w poprzedniej edycji, zajęła Toyota. Pozycję lidera utrzymała ona m.in. ze względu na pierwszy masowo produkowany i sprzedawany samochód osobowy z napędem hybrydowym. Czy pojazdy takie są rzeczywiście przyjazne środowisku? – Zdecydowanie tak. Łączą one wykorzystanie klasycznego napędu silnika spalinowego z elektrycznym. W związku z tym, że silnik benzynowy nie pracuje cały czas, zużycie paliwa i emisja spalin do atmosfery są dużo mniejsze niż w przypadku pojazdów napędzanych wyłącznie silnikiem spalinowym – powiedział Robert Mularczyk, przedstawiciel firmy Toyota Motor Poland. Hybrydowa Toyota Prius emituje ok. 79 g CO2/km. Jest to wartość trudna do osiągnięcia przez samochody z dużo mniejszymi silnikami benzynowymi. Od 1997 r. Toyota wyprodukowała ponad 4 mln pojazdów hybrydowych, które jeżdżą po całym świecie. – Dzięki temu do kwietnia br. zaoszczędziliśmy ponad 9 mld litrów benzyny, a tym samym wyemitowaliśmy do atmosfery mniej dwutlenku węgla – dodał R. Mularczyk. A jaka jest cena samochodów hybrydowych w porównaniu do tych z silnikami spalinowymi? Kilkanaście lat temu, kiedy technologia ta była wprowadzana do produkcji seryjnej, cena takich pojazdów była zdecydowanie wyższa. Teraz sytuacja zmieniła się. Przykładowo hybrydowa Toyota Yaris kosztuje obecnie ok. 66 tys. zł, czyli o kilka tysięcy mniej od swojego odpowiednika, tak samo wyposażonego, ale z silnikiem Diesla. – Po przejechaniu 100 tys. km takim samochodem jesteśmy w stanie zaoszczędzić, w porównaniu do wersji benzynowej, prawie 20 tys. zł, dzięki mniejszemu zużyciu paliwa oraz układu hamulcowego, a także wskutek rzadszych wizyt w serwisach itp. – przekonywał R. Mularczyk.
Pierwsze miejsce w rankingu Toyota utrzymała również dzięki temu, że w 2012 r. we wszystkich fabrykach produkcyjnych w Ameryce Północnej uniknięto składowania odpadów oraz kontynuowała wznoszenie budynków i przedstawicielstw handlowych zgodnie z certyfikatem LEED.
Samochody i technologia
Dzięki celom długoterminowym, związanym z wydajnością paliwa, efektywnym zużyciem energii oraz redukcją emisji szkodliwych gazów, przemysł motoryzacyjny króluje w tegorocznym raporcie. Branża wprowadziła na rynek cała gamę konkurencyjnych pojazdów renomowanych marek, napędzanych paliwami alternatywnymi – od modeli elektrycznych po hybrydowe, a nawet pojazdy wyposażone w silnik o spalaniu wewnętrznym. Oprócz Toyoty wśród pięćdziesięciu najlepszych marek znalazły się też: Honda (3), Volkswagen (4), BMW (10), Ford (15), Mercedes Benz (16), Hyundai (17) oraz Nissan (21). Inwestycje branży motoryzacyjnej w rozwój i promocję energooszczędnych samochodów napędzanych paliwem alternatywnym zwracają się w wyniku poprawy postrzegania ich przez konsumentów.
Sporo działań, redukujących oddziaływanie firm na środowisko podejmowanych jest także w branży technologicznej. Firma Panasonic, która uplasowała się w rankingu na szóstym miejscu, chcąc pokazać szeroką ofertę zielonej technologii – począwszy od elektroniki użytkowej po systemy zarządzania energią – ogłosiła niedawno przekształcenie swojej byłej fabryki produkcyjnej w Fujisawie w pobliżu Tokio w ekologiczne miasteczko „Sustainable Smart Town”. Jego budowa ma zakończyć się w 2014 r. Dodatkowo firma zyskała liczne pozytywne oceny w ramach powszechnie rozpoznawanych wskaźników zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, w tym SAM (ang. sustainable asset management) oraz METI (the Ministry of Economy, Trade and Industry).
Z raportu „Best global green brands” wynika też, że aż 22 marki produkują i są zarządzane w Stanach Zjednoczonych. Na drugim miejscu uplasowały się Japonia i Niemcy – każdy z tych krajów może pochwalić się siedmioma spośród pięćdziesięciu najlepszych marek.
Małgorzata Masłowska-Bandosz
Artykuł opracowano na podstawie raportu „Best global green brands”, znajdującego się na stronie internetowej firmy Interbrand.
|