Wielokrotnie na łamach „Przeglądu Komunalnego” prezentowałem różne aspekty zrównoważonego transportu. Krytykowałem prosamochodową politykę transportową prowadzoną przez władze Katowic i błędy w organizacji ruchu prowadzące do niezrównoważenia transportu w Krakowie i innych polskich miastach. Ostatnio pisałem o ograniczeniu prędkości do 30 km/h i niechęci władz Poznania do wdrażania stref TEMPA 30 jako istotnego elementu zrównoważonego transportu.

AGH, FEWE oraz Energy Cities zorganizowały kurs TEMPUSA poświęcony zrównoważonemu transportowi. Mimo tych wszystkich inicjatyw samorządy nadal koncentrują się na budowie dróg a nie na poprawie transportu w duchu zrównoważonego rozwoju. Nie może zatem dziwić, że ten stan zaczyna niepokoić agendy UE.
Europejska Agencja Środowiska (EEA) zaprezentowała w ostatnich dniach swój kolejny raport poświęcony transportowi w krajach aspirujących do UE. Ostrzega w nim przed przejmowaniem przez kraje kandydujące do Unii Europejskiej zagrażających środowisku wzorców transportu. Aż 13 spośród tych krajów w szybkim tempie przejmuje wzorce transportowe zagrażające środowisku stosowane w krajach Unii. Dzieje się tak na skutek wzrostu znaczenia samochodu w ich systemach transportowych, co odbywa się kosztem transportu zbiorowego, w tym kolei.

Europejski raport
.
Takie jest główne przesłanie ostatniego raportu Europejskiej Agencji Środowiska, zatytułowanego „Droga do rozszerze...