Prawna dopuszczalność opisania kryterium oceny ofert z odwołaniem do norm ISO wzbudza wątpliwości, związane m.in. z powiązaniem procedur certyfikacyjnych ze sferą podmiotową. 

Zasadne jest zatem wskazanie, że orzecznictwo KIO nie wyłącza w sposób bezwzględny możliwości uwzględnienia norm ISO przy kreowaniu i późniejszym wykorzystaniu mierników korzyści kontraktowo-transakcyjnych. 

Ogólne wymogi 

Jakie są zatem wymogi dotyczące pozacenowych kryteriów oceny ofert? Stosownie do art. 242 ust. 2 P.z.p.:

„2. Kryteriami jakościowymi mogą być w szczególności kryteria odnoszące się do:
1) jakości, w tym do parametrów technicznych, właściwości estetycznych i funkcjonalnych takich jak dostępność dla osób niepełnosprawnych lub uwzględnianie potrzeb użytkowników;
2) aspektów społecznych, w tym integracji zawodowej i społecznej osób, o których mowa w art. 94 ust. 1;
3) aspektów środowiskowych, w tym efektywności energetycznej przedmiotu zamówienia;
4) aspektów innowacyjnych;
5) organizacji, kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą one mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia;
6) serwisu posprzedażnego, pomocy technicznej, warunków dostawy takich jak ter...