Przedsiębiorcy kierują się w swojej działalności rozmaitymi strategiami biznesowymi w celu maksymalizacji zysku, równocześnie stosując określone praktyki podatkowe (tzw. politykę podatkową). Obecnie w ramach stosowanych zasad opodatkowania firmy obowiązane są przedstawiać organom skarbowym informacje pozwalające na weryfikację prawidłowości stosowania przepisów prawa podatkowego. Co ważne, obowiązki te nie sprowadzają się jedynie do terminowego składania deklaracji, ale także do informowania organów podatkowych m.in. o występowaniu schematów podatkowych czy też transakcjach z podmiotami powiązanymi. 

Od 1 stycznia 2021 r. do powyższej listy należy dodać również obowiązek sporządzania i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej. Z uzasadnienia do ustawy wprowadzającej ten obowiązek (czyli z ustawy zmieniającej z 28 listopada 2020 r., DzU z 2020 r. poz. 2123) wynika, że sporządzanie i publikacja informacji o realizowanej strategii podatkowej ma na celu zwiększenie transparentności podatników odgrywających istotną rolę na polskim rynku.

Zgodnie z art. 27c ust. 1 (w zw. z art. 27b ust. 2 pkt. 1 i 2) Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm.; dalej: u.p.d.o.p.), podatkowe grupy kapitałowe oraz p...