Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji ma na celu ochronę życia i zdrowia ludzkiego oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przed szczególnego rodzaju odpadami w postaci takich pojazdów. W polskich realiach jest to szczególnie ważki problem, zważywszy, iż w 2004 r. sprowadzono do Polski, wg szacunków, ok. 800 tys. używanych pojazdów.

Sprowadzone pojazdy po okresie eksploatacji staną się, rzecz jasna, odpadami, których zagospodarowanie będzie w głównej mierze obowiązkiem przedsiębiorców mających z nimi do czynienia w trakcie „cyklu życia”. Działania podejmowane przez przedsiębiorców, związane z gospodarką odpadami pochodzącymi z pojazdów wycofanych z eksploatacji, wymagają wszakże uzyskania stosownej decyzji administracyjno-prawnej.
Warto zauważyć, iż pozostało niewiele czasu na uzyskanie stosownych decyzji, albowiem wyznaczone przez wojewodę (na podstawie dotychczasowych przepisów) przedsiębiorstwa utylizacji pojazdów i składnice złomu zachowują uprawnienia do 30 czerwca 2005 r., czyli do dnia wydawania zaświadczeń, które stanowią podstawę wyrejestrowania pojazdów. Przedsiębiorca, który przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskał pozwolenie na wytwarzanie odpadów powstających w związku z gospodarowaniem odpadami w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji, może prowadzić stację demontażu do dnia wygaśnięcia ważności pozwoleń wydanych na podstawie dotychczasowych przepisów, nie dłużej jednak niż do 30...