Tematem ciągle gorącym jest nowa ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminie. Stała się ona publicznym „chłopcem do bicia” numer 1. W całej dyskusji przeważają jednak wątki związane z problemami związanymi z przejściem z obecnego systemu do nowych ram prawnych. Ustawa w tym względzie jest bardzo zawikłana, a w dodatku nowy system pozostawia dalej część „starego”, co tym bardziej komplikuje sprawę.
Tak się jednak złożyło, że nikt dotąd nie podjął jednej z zasadniczych kwestii związanych z nowymi normami prawnymi. Nikt nie podważa zasadności nałożenia na samorząd lokalny skwantyfikowanego obowiązku w postaci konieczności osiągnięcia określonego ustawą poziomu odzysku i recyklingu. Ten mechanizm ma wspomóc istniejący obecnie system, w którym tylko wprowadzający na rynek określone dobra (a więc tylko przedsiębiorcy) zobowiązani są ustawowo do osiągnięcia określonych prawem poziomów odzyski i recyklingu.
W nowej ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminie nie zapisano jednak, skąd samorządy mają wziąć dokumenty potwierdzające odzysk i recykling. Na moje pytania, jak to ma wyglądać, dwóch profesorów prawa nie umiało udzielić jakiejkolwiek odpowiedzi. Obowiązujący obecnie system prawny uniemożliwia to! W zgodnej interpretacji prawników jedynymi uprawnionymi podmiotami do otrzymywania dokumentów potwierdzających odzysk/dokument potwierdzający recykling (DPO/DPR) są: w...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?