Głównymi tematami poruszanymi podczas wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Komisji Ochrony Środowiska Związku Miast Polskich, które odbyło się 19 maja br. w Bełchatowie, były wpływ samorządu gminnego na likwidację niskiej emisji oraz nowelizacja ustawy o odpadach.
Waldemar Szulc z bełchatowskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej mówił o najważniejszych działaniach administracyjnych samorządu, takich jak wydawanie decyzji administracyjnych, uchwalanie prawa miejscowego oraz przygotowanie planu zaopatrzenia w energię. Gminy zobowiązane są do przygotowania takiego planu, jednak – pomimo określenia tego obowiązku w ustawie Prawo energetyczne – nie przewidziano żadnych konsekwencji w przypadku niezrealizowania tego zadania. W praktyce obecnie niewiele ponad 50% samorządów takie dokumenty przyjęło lub jest w trakcie ich przyjmowania.
Waldemar Szulc zaznaczył, że spółka zdolna do generowania środków finansowych na inwestycje związane z likwidacją niskiej emisji musi spełniać określone warunki. Należą do nich trwała i wysoka rentowność zrestrukturyzowanego przedsiębiorstwa ciepłowniczego, rezygnacja z zasilania budżetu dywidendą, zgoda właścicieli na zaangażowanie kapitału w inwestycje o długim czasie zwrotu oraz zdolność do pozyskiwania pożyczek ekologicznych.
Likwidacja niskiej emisji za pomocą decyzji administracyjnych jest nieskuteczna. – Byłoby niewłaściwe, aby takimi decyzjami likwidować rynek dostawy ciepła – p...