Odmowa udostępnienia informacji jest możliwa tylko wówczas, jeżeli ustawa o dostępie do informacji o środowisku z października 2008 r. (u.o.ś.) wyraźnie na to pozwala. Przyczyny wymagające odmowy obligatoryjnej wskazuje jej art. 16 ust. 1. Część z nich została już omówiona w poprzednich numerach „Przeglądu Komunalnego”, lecz to jeszcze nie wyczerpało tematu.
Dostępu do informacji można też odmówić, jeżeli dotyczy onadokumentów lub danych, których udostępnienie mogłoby spowodować zagrożenie dla środowiska lub bezpieczeństwa ekologicznego kraju.
Zastosowanie tej przesłanki wymaga od organu dokonania oceny, czy udostępnienie informacji spowoduje powstanie wskazanych konsekwencji. Sformułowanie przepisu sugeruje, iż powstanie jednej bądź obu konsekwencji powinno być niewątpliwe, nie chodzi jedynie o możliwość ich powstania; ocena prawdopodobieństwa powstania dotyczy skutków udostępnienia. Stwierdzenie zawarte w przepisie należy więc odczytać następująco: udostępnienie stwarza możliwość powstania niewątpliwych skutków, a nie – ewentualnych skutków. Pojęcie „bezpieczeństwo ekologiczne” nie jest w przepisach definiowane. Przyjmuje się, że chodzi tu o ocenę stanu środowiska w odniesieniu do ewentualnych zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi. Z kolei pojęcie „zagrożenie dla środowiska”, również niezdefiniowane, należałoby odnosić do ewentualnych uszc...