Normatywne rozwiązania przyjmowane przez władze jednostek samorządu terytorialnego (JST), podobnie jak innych podmiotów o prawotwórczych kompetencjach, należy dostatecznie uzasadnić potrzebą aktywności po stronie władz publicznych. Podejmowanie działań regulacyjnych powinno być przy tym nakierowane na uzyskanie najszerszych i potencjalnie najbardziej racjonalnych celów społecznych, gospodarczych i środowiskowych.
Założenie takie jest oczywiste i – w swojej ogólnej formie – nie wywołuje niczyjego sprzeciwu. Z drugiej jednak strony, równie zrozumiałe jest, iż poza wymiarem merytorycznym działania prawotwórczych ciał, w tym organów samorządowych, podejmowane są także w aspekcie politycznym. Ten zaś uwzględnia już zarówno gry lokalnych interesów, jak i wyborcze kalkulacje decydentów. Nie jest bowiem odkryciem stwierdzenie, iż reelekcji do politycznych ciał nie wygrywa się, wskazując na (własne nawet) wcześniejsze merytorycznie racjonalne rozwiązania, mające znaczenie w dłuższej perspektywie, ale raczej dzięki dokonanym inicjatywom nastawionym na cel krótkookresowy, ale spektakularny.
W takim kontekście wystarczy wskazać na powszechne wprost w praktyce naszych samorządów pomijanie przy kalkulacjach cen i opłat za korzystanie z samorządowych budynków, budowli czy urządzeń wartości amortyzacji gminnych inwestycji (uchwały podejmowane na podstawie ...