Krzysztof Kasprzak, Beata Raszka

Prawidłowo dobrane, umieszczone i ukształtowane nasadzenia roślin w pasach drogowych ułatwiają jazdę i poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego (prowadzenie optyczne, wpływ na dobór prędkości, eksponowanie węzłów drogowych, ochrona przed olśnieniem, wiatrem i śniegiem oraz wtargnięciem zwierząt na drogę). W przypadku wadliwego doboru roślinności do nasadzeń i braku ich właściwej pielęgnacji zieleń przydrożna stanowić może również zagrożenie dla ruchu drogowego i bezpieczeństwa użytkowników dróg.


Roślinność jest szczególnie przydatna w ochronie gruntów przed erozją. Ściany oporowe, obrukowania i inne tradycyjne sposoby umocnienia skarp nasypów, wykopów, rowów i cieków wodnych mogą być w wielu przypadkach zastąpione częściowo lub całkowicie zabudową biologiczno-techniczną (zabezpieczenie przed erozją i przed osuwiskami, zabezpieczenie przed spadaniem kamieni i lawin, ochrona przed napływem wód), co jest rozwiązaniem korzystniejszym dla środowiska i krajobrazu. W przypadku niektórych obiektów budowlanych roślinność może być też elementem niepożądanym, ujemnie wpływając na trwałość, użyteczność a nawet bezpieczeństwo obiektu (deformacje konstrukcji nawierzchni drogowych, uszkodzenia urządzeń odwadniających i instalacji podziemnych, zmniejszenie przepuszczalności warstw filtracyjnych, przebicia warstw nieprzepuszczalnych, zawilgocenie obiektów i gruntów)4.
Roślinność jest środkiem łagodzącym ujemne o...