Od redaktora
W krajach Unii Europejskiej na cele transportowe przeznacza się niemal jedną trzecią produkowanej energii. Surowcem jest prawie wyłącznie ropa naftowa, której przerób dostarcza gazu płynnego, benzyn i olejów napędowych. Kilka czynników wpłynęło w ostatnich latach na podjęcie problematyki zrównoważonego transportu jako istotnego elementu racjonalnego gospodarowania dostępnymi zasobami przyrody. Są to wyczerpywanie się złóż paliw kopalnych, ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i związane z nią bezpieczeństwo ekologiczne, wymóg ograniczania emisji CO2, lepsze wykorzystanie energii, a także chęć uniezależnienia się od dostawców paliw.
Według Dyrektoriatu Generalnego Energii i Transportu UE paliwami alternatywnymi w transporcie mają być: sprężony metan ze źródeł odnawialnych (biogaz) oraz wodór i biopaliwa (paliwa zawierające biokomponenty). Koszt uzyskania energii z wodoru w ogniwie paliwowym jest na razie bardzo wysoki. Powszechna staje się dyskusja na temat możliwości produkcji biopaliw, szczególnie wobec galopujących cen benzyny i oleju napędowego. Wskazuje się na zagrożenie środowiska wynikające z rosnącego w skali globalnej zużycia paliw. Wzrasta liczba samochodów z napędem hybrydowym.
W tym odniesieniu zamieszczone w „Zeszytach Komunalnych” artykuły nawiązują do technologii otrzymywania zalecanych paliw alternatywnych z surowców odnawialnych, przyszłości paliw z surowców kopalnych, ogólnych problemów pozyskiwania energii odnawialnej i strategii trwałego rozwoju, kierunków najnowszych badań w obszarze fotokatalizy jako przyszłościowej metody przekształcania ditlenku węgla w paliwa, a także wyposażania pojazdów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym w nowoczesne urządzenia do magazynowania ładunku elektrycznego.
Wiele zagadnień, zaledwie zarysowanych w „Zeszytach”, będzie omawianych podczas piątej Międzynarodowej Konferencji „Oleje i Paliwa dla Rozwoju Zrównoważonego AUZO2008”, która odbędzie się w dniach 8-11 września br. w Politechnice Gdańskiej. Wchodzące na rynki nowe paliwo alternatywne, jakim stał się eter dimetylowy (DME), zostało zaprezentowane podczas IV Międzynarodowej Konferencji AUZO2005 („Przegląd Komunalny” 6/2005).
prof. dr hab. inż. Jan Hupka, Katedra Technologii Chemicznej, Politechnika Gdańska, i dr inż. Andrzej Tonderski, POMCERT, Uniwersytet Gdański